Ministerul Educației reduce numărul posturilor din învățământul preuniversitar de stat cu peste 14.000
Ministerul Educației a lansat un proiect de Hotărâre de Guvern care prevede diminuarea numărului total de posturi din învățământul preuniversitar de stat cu 14.048, scăzând de la 307.900 la 293.852. Această măsură este rezultatul aplicării Legii 141/2025, cunoscută și sub denumirea de Legea Bolojan, care introduce ajustări contabile în sistemul educațional.
Documentul, publicat pe site-ul ministerului, modifică anexa nr. 4 din HG 731/2024, referitoare la organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării. Conform actualului HG, numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat, inclusiv învățământul special și centrele județene de resurse și asistență educațională, este de 307.900. Proiectul nou reduce acest număr la 293.852 de posturi, rezultând o diferență de 14.048 de posturi.
Ministerul Educației a recunoscut că „Implementarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a influențat implicit numărul de posturi ocupate în anul școlar 2025-2026”. Această declarație contrazice afirmațiile anterioare ale ministrului Daniel David, care susținea că măsurile nu ar afecta posturile, ci doar orele plătite cu ora, care nu sunt contabilizate ca posturi. De asemenea, prin comasarea a 515 școli, au fost desființate și posturi de directori.
Proiectul nu conține însă un calcul detaliat al impactului financiar, economic sau social, iar tabelele din Secțiunea 4 a notei de fundamentare sunt necompletate. Singura mențiune referitoare la „Impact financiar” indică faptul că acesta a fost calculat raportat la prevederile Legii nr. 141/2025, dar nu oferă o valoare concretă.
Măsurile cu efect direct asupra posturilor din școli includ: degrevarea de normă didactică a personalului care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control pentru un an școlar; norma didactică de predare pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar pe o perioadă de patru ani școlari; și aplicarea progresivă a efectivelor de elevi/preșcolari/antepreșcolari în funcție de constituirea formațiunilor de studiu, începând cu anul școlar 2025-2026.
