Ministerul Culturii face primii pași în salvarea Pasarelei Regale din Mamaia
Pasarela Regală, un monument istoric de o valoare incontestabilă, a fost îngropată în nisip de mai mulți ani din cauza lucrărilor la plajele din stațiunea Mamaia. Deși soarta acestei lucrări arhitecturale inedite se află încă în impas, Ministerul Culturii a făcut un pas important pentru salvarea acestui obiectiv emblematic de pe litoralul constănțean.
Podul cu bar maritim din Mamaia, clasat monument istoric, este în prezent în patrimoniul Litoral SA, care se află în proces de lichidare. În urma discuțiilor dintre Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și Ministerul Culturii, s-a decis inițierea procedurii prin care imobilul ar urma să treacă în administrarea Ministerului Culturii. Aceasta va permite ca responsabilitatea asupra monumentului să revină ministerului, menținându-l în proprietatea statului.
Reprezentanții Ministerului Culturii au subliniat că, având în vedere investițiile semnificative necesare pentru restaurare, consolidare și punerea în valoare a monumentului, precum și posibila relocare a acestuia, se recomandă ca transferul să se facă cu titlu gratuit. Aceasta măsură ar sprijini eficient derularea demersurilor necesare.
Pasarela a fost, în trecut, locul unde se afla singurul bar maritim din Europa. Aceasta face parte din Ansamblul Cazinoului din Mamaia, inaugurat în ziua de Sfânta Maria a anului 1935, în prezența Regelui Carol al II-lea. În perioada interbelică, complexul includea un restaurant modern, cabine pentru plajă în clădirile laterale, un cazino și pasarela care se avânta în mare.
Cazinoul din Mamaia a fost construit de Primăria Constanța pe locul primului pavilion din lemn destinat băilor, în 1905. Complexul a fost proiectat în stil modernist, cu elemente mediteraneene, de arhitectul Victor Ștefănescu, cel care a realizat și Moscheea Carol I și clădirea Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța.
În prezent, propunerea de transfer a dreptului de administrare se află în proces de evaluare și analiză la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Dacă va fi aprobată, această măsură ar putea reprezenta primul pas concret spre restaurarea și salvarea debarcaderului din Mamaia.
