Metrorex răspunde scandalului legat de colaborarea cu francezii de la Alstom
Metrorex a transmis un mesaj referitor la problemele întâmpinate în colaborarea cu Alstom, compania franceză care furnizează trenurile pentru Magistrala 5 Drumul Taberei-Iancului. În urma unei decizii recente, Metrorex a solicitat executarea garanției de bună execuție pentru trenurile livrate, ceea ce a fost interpretat de Alstom ca un demers ostil, care poate compromite întregul proiect.
Contractul semnat pe 2 decembrie 2020 prevede furnizarea a 13 trenuri noi de metrou, cu opțiunea de a suplimenta comanda cu până la 17 trenuri. Trenurile se află în diferite etape de punere în funcțiune și testare, necesare pentru obținerea Agrementului Tehnic Feroviar de la Autoritatea Feroviară Română (AFER).
Testele sunt efectuate de reprezentanții Alstom, conform procedurilor avizate de Metrorex și AFER, iar rezultatele vor determina emiterea Agrementului Tehnic Feroviar. Metrorex colaborează pentru desfășurarea testelor în cele mai bune condiții, având în vedere că perioada de finalizare depinde de fabricant și AFER.
În contextul întârzierilor, Metrorex analizează situația și ia în considerare aplicarea măsurilor prevăzute de cadrul contractual. De asemenea, Metrorex a informat Ministerul Transporturilor despre situație, iar secretarul de stat Ionuț Cristian Săvoiu a subliniat importanța finalizării testării trenurilor pentru a le putea pune în circulație.
Alstom a comunicat că, din cele 13 trenuri contractate, 11 au fost deja livrate, iar al 12-lea este așteptat în România în septembrie 2025. Compania a reafirmat angajamentul de a respecta contractul, menționând că orice executare a garanției de bună execuție ar putea transforma proiectul într-unul nefezabil.
Alstom a subliniat, de asemenea, existența unei datorii de peste 240 milioane lei din partea Metrorex pentru servicii de mentenanță, pentru care compania franceză nu a solicitat executarea plății. În cazul finalizării procedurii de executare a garanției, Alstom va fi nevoită să oprească discuțiile privind condițiile comerciale de mentenanță, ceea ce ar putea perturba grav traficul de metrou din București.
Compania așteaptă un răspuns din partea Metrorex care să clarifice situația și să permită continuarea colaborării în vederea îmbunătățirii sistemului de transport public din București.
Metrorex a atribuit contractul Alstom pentru 30 de trenuri Metropolis, cu o valoare estimată de peste 100 milioane euro pentru primele 13 trenuri, iar valoarea totală a proiectului ar putea ajunge la 240 milioane euro. Trenurile au o capacitate de 1.200 de pasageri și sunt dotate cu tehnologie modernă de semnalizare.
