Helsinki, metropola europeană cu zero decese în accidente rutiere
Capitala Finlandei, Helsinki, se mândrește cu o statistică rutieră remarcabilă: nu a înregistrat niciun deces în accidente rutiere în ultimul an. Autoritățile municipale au făcut publice aceste date săptămâna aceasta, subliniind realizarea impresionantă în contextul în care numărul deceselor în accidente auto în întreaga Uniune Europeană este în scădere, cu o reducere de 3% în 2024.
În 2023, 7.807 europeni au murit în accidente rutiere în orașele UE. Spre comparație, Berlin a raportat 55 de decese din accidente rutiere, iar în regiunea Bruxelles, nouă persoane și-au pierdut viața în coliziuni în ultimele 12 luni. Deși Helsinki este una dintre cele mai mici capitale ale UE, având puțin sub 690.000 de locuitori, zona metropolitană găzduiește aproximativ 1,5 milioane de persoane.
Roni Utriainen, inginer de trafic în cadrul Diviziei de Mediu Urban al orașului, a explicat că succesul se datorează „multor factori”, dintre care limitele de viteză au avut un impact semnificativ. Studiile arată că riscul de deces al pietonilor se reduce la jumătate atunci când viteza de impact a vehiculelor este redusă de la 40 la 30 de kilometri pe oră. În 2021, autoritățile din Helsinki au impus această limită în majoritatea zonelor rezidențiale și în centrul orașului.
Implementarea acestor limite a fost sprijinită de 70 de noi radare și de o strategie a poliției bazată pe politica națională „Vision Zero”, care vizează eliminarea accidentelor rutiere cu victime sau decese. Datele colectate de Liikenneturva, entitatea finlandeză pentru siguranța traficului, arată că numărul accidentelor mortale din Helsinki este în scădere de la implementarea acestor măsuri.
În ultimii cinci ani, autoritățile din Helsinki au încercat să mențină această tendință pozitivă, reușind pentru prima dată în 2019 să nu înregistreze niciun deces în rândul pietonilor sau cicliștilor. Utriainen a subliniat că succesul se bazează pe politici de mobilitate pe termen lung, care sunt fundamentate pe date și pe strategii de dezvoltare urbană menite să transforme capitala, inițial axată pe mașini, într-un oraș mai prietenos cu pietonii și bicicliștii.
Orașul a investit în infrastructura pentru pietoni și bicicliști, inclusiv într-o rețea extinsă de piste pentru biciclete de peste 1.500 de kilometri. De asemenea, rețeaua de transport public a fost îmbunătățită cu autobuze ecologice și autonome, iar Helsinki a beneficiat de finanțare de la Banca Europeană de Investiții pentru o nouă linie de tramvai. Aceste îmbunătățiri au contribuit la reducerea utilizării autovehiculelor și, implicit, la scăderea numărului de accidente grave.
Statisticile arată că, între 2003 și 2023, numărul accidentelor rutiere din Helsinki a scăzut de la 727 la doar 14. Succesul orașului este observat și la Bruxelles, unde Comisia Europeană face apel la reducerea numărului de accidente mortale pe șosele, în contextul în care majoritatea țărilor membre nu sunt pe cale să îndeplinească obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere până în 2030.
