Meta suspendă publicitatea politică în Uniunea Europeană
Grupul american Meta, care deţine platformele Facebook şi Instagram, a anunţat vineri că, începând din octombrie, nu va mai permite reclamele politice pe platformele sale din Uniunea Europeană. Această decizie este justificată prin invocarea regulilor „imposibil de aplicat” ale Bruxelles-ului.
Meta a declarat că „este o decizie dificilă”, dar că nu va mai permite publicitatea politică, electorală şi pe teme sociale din cauza cerinţelor regulamentului european dedicat transparenţei publicităţii politice. Compania a subliniat „provocările operaţionale importante” şi „incertitudinile juridice” generate de aceste norme.
Regulamentul european, adoptat în 2024 şi care va intra în vigoare complet în octombrie 2025, are ca scop garantarea unei mai mari transparenţe a publicităţii şi protejarea împotriva ingerinţelor străine înainte de alegeri. Printre cerinţele impuse se numără semnalizarea clară a reclamelor cu caracter politic şi indicarea surselor de finanţare. De asemenea, profilarea pe baza datelor personale referitoare la originea etnică, religie, orientare sexuală este interzisă, iar utilizarea datelor referitoare la minori este, de asemenea, interzisă.
Aceste măsuri au fost luate de Uniunea Europeană în urma scandalului Cambridge Analytica din 2018, când datele personale ale zeci de milioane de utilizatori Facebook au fost colectate fără autorizaţie şi utilizate pentru targetare politică în timpul campaniei electorale americane din 2016 şi a referendumului Brexit.
Meta a menționat că nu este prima companie care renunță la publicitatea politică în UE, Google anunțând deja o măsură similară la sfârșitul anului 2024. Compania a subliniat că decizia sa se referă exclusiv la Uniunea Europeană, continuând să considere că publicitatea politică online este un element esenţial al politicii moderne.
Platformele Facebook şi Instagram au aproximativ 261 de milioane, respectiv 272 de milioane de utilizatori activi lunar în Uniunea Europeană.
Uniunea Europeană a întărit arsenalul juridic pentru a reglementa marile companii tehnologice, lucru pe care Meta îl critică frecvent. Compania a anunţat, de asemenea, că va contesta în instanţă o amendă de 200 de milioane de euro aplicată de Comisia Europeană pentru încălcarea normelor privind utilizarea datelor personale. Facebook şi Instagram sunt subiectul mai multor anchete în cadrul legislaţiei europene privind serviciile digitale (DSA).
Mark Zuckerberg a acuzat Uniunea Europeană de cenzură, comparând amenzile europene cu taxe vamale, în încercarea de a se apropia de Donald Trump.
