Lipsa abilităților financiare esențiale în rândul tinerilor din clasa de mijloc urbană
Educația financiară în România rămâne la un nivel alarmant de scăzut. Un studiu recent arată că mai bine de 60% dintre tinerii din clasa de mijloc urbană au un scor de alfabetizare financiară sub 50%, având dificultăți în a înțelege concepte esențiale precum risc și randament. Deși tinerii sunt familiarizați cu tehnologia, ei nu reușesc să se protejeze de fraudele online, având cele mai puține cunoștințe financiare.
Studiul, realizat pe un eșantion de aproape 1.300 de persoane, a arătat că 6 din 10 români participanți au obținut note sub 5 la un test de educație financiară, iar mai puțin de 10% au răspuns corect la mai mult de 71% dintre întrebări. Comparativ cu datele din 2023, s-a înregistrat o îmbunătățire semnificativă: procentul celor cu un scor sub 50% a scăzut de la 77% în 2023 la 62,3% în 2025, o reducere de 14,7 puncte procentuale. Totuși, nivelul absolut rămâne îngrijorător.
Studiul a evidențiat că majoritatea respondenților se confruntă cu dificultăți în a răspunde corect la întrebări fundamentale legate de inflație, dobânda compusă și diversificarea riscurilor. Aproape două treimi dintre respondenți nu reușesc să răspundă corect la jumătate dintre întrebările de bază. De asemenea, 52,3% dintre respondenți au răspuns corect la mai puțin de 50% dintre întrebări, iar 30,8% la 51-70% dintre întrebări.
Problemele de educație financiară
Educația financiară nu este legată de abilități matematice, căci majoritatea respondenților pot calcula corect o reducere procentuală și un procent de economisire. Cu toate acestea, doar 41% aleg metoda corectă de protecție împotriva inflației, iar puțin peste jumătate înțeleg conceptul de dobândă compusă. În ceea ce privește riscul și randamentul, majoritatea răspunsurilor sunt contradictorii, indicând o confuzie generalizată.
Studiul a arătat că persoanele cu studii superioare au un scor mai ridicat la testul de educație financiară, cu aproape 20 de puncte procentuale mai mult decât cele cu studii primare. Venitul este al doilea cel mai important indicator, iar tinerii între 18-29 de ani au cel mai slab rezultat. Respondenții din orașele mari au obținut cu 10 puncte procentuale mai mult decât cei din mediul rural.
Portretul robot al competențelor financiare
Profilul persoanelor cu alfabetizare ridicată este în general cel al unei persoane de peste 40 de ani, cu studii superioare și rezidentă într-un oraș mare, în timp ce profilul cu alfabetizare scăzută este al unei persoane tinere, cu studii liceale sau inferioare, care locuiește într-un oraș mic sau într-o comună.
Vulnerabilitatea tinerilor la fraude
Studiul a determinat, de asemenea, că riscul de a fi fraudat este semnificativ mai mare în rândul tinerilor. Aproape 70% dintre respondenții cu vârsta sub 20 de ani se încadrează în categoriile de risc maxim și ridicat. De asemenea, doar 15% dintre respondenți au participat la cursuri de educație financiară, altele decât cele din programa școlară obligatorie.
Educația financiară are un impact direct asupra reducerii riscurilor de fraudă. Persoanele care au urmat cursuri de educație financiară au un risc de 16,8%, aproape jumătate față de cei care nu au participat, care prezintă un risc de 30,2%. Aceasta subliniază importanța educației financiare pentru tineri, având în vedere vulnerabilitatea lor în fața fraudelor online.
