Implementarea caselor de auto-checkout în magazinele din România
Conform unui studiu realizat de Consiliul Concurenței, mai mult de 40% dintre magazinele din țară au implementat case de auto-checkout. Marile lanțuri de retail au investit, în ultimii aproape cinci ani, atât în extinderea rețelei de magazine, cât și în echiparea acestora cu unități self-service. Valoarea totală a investițiilor în astfel de dotări depășește 350 de milioane de lei, iar aproape o treime din această sumă a fost consemnată în 2024.
Raportul privind evoluția concurenței în sectoare cheie arată că, în perioada 2020-2025 (semestrul 1), marile lanțuri de retail au investit în extinderea rețelei de magazine (+30%) și, mai ales, în dotarea acestora cu unități self-service (+379%). Procentul magazinelor dotate cu unități self-service a crescut de la 11% la 42% în această perioadă.
Dacă în anul 2020 erau operaționale 2.365 de unități self-checkout, în primul trimestru al anului curent au fost înregistrate 8.589. Numărul de case self-service puse în funcțiune anual a evoluat astfel: 689 de unități în 2020, 1.116 în 2021, 605 în 2022, 1.218 în 2023, 2.627 în 2024 și 2.040 în primul semestru din 2025.
În prima jumătate a anului 2025, investițiile în case self-service s-au ridicat la 53,48 milioane de lei, contribuind la suma totală de peste 350 milioane de lei în perioada analizată. Numărul de unități self-service raportat la numărul de magazine a scăzut de la 6,2 (în anul 2020) la 4,7 la finalul primului semestru din 2025, pe fondul creșterii numărului de magazine cu astfel de dotări. Totuși, a crescut numărul mediu de unități self-service pe magazin, de la 0,7 la 2, indicând o strategie mai extinsă, inclusiv prin dotarea unor magazine mai mici.
În aceeași perioadă, numărul magazinelor fizice a crescut cu aproximativ 30%, iar numărul magazinelor dotate cu cel puțin o unitate de self-service a crescut cu 379%, ajungând la 1.816 magazine. De asemenea, pe măsură ce numărul de unități self-service raportate la numărul de magazine crește, numărul de angajați implicați în activitățile operaționale raportat la numărul de magazine are o tendință de scădere.
Comenzile prin livrare au crescut de la aproximativ 1,2 miliarde lei (în anul 2020) la aproape 2,6 miliarde lei (în anul 2024), menținându-se astfel trendul de creștere inițiat în perioada pandemiei. În anul 2025, cotele combinate ale celor mai importanți trei jucători (Kaufland + Lidl, Mega Image + Profi, Carrefour + Cora) au depășit 70% din piață, față de aproximativ 60% în anul 2020, iar cotele primilor 5 jucători din piață (CR5) au urcat la peste 90% din piață, față de sub 80% în 2020.
