Companiile ar trebui percepute ca resurse generatoare de profit
Antreprenorii români trebuie să își considere firmele ca pe active de la care se așteaptă un randament, nu doar ca pe simple surse de venituri, afirmă Laurențiu Stan, CEO-ul companiei de consultanță antreprenorială Kapital Minds. Într-un interviu, Stan subliniază importanța pregătirii pentru tranzacții, care ar trebui să înceapă cu 2-3 ani înainte de o potențială vânzare.
Una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă antreprenorii apare atunci când primesc o ofertă de la un potențial investitor sau cumpărător și își dau seama că nu sunt pregătiți pentru această tranzacție. De asemenea, mulți antreprenori nu cunosc prețul corect pentru afacerea lor, iar aici intervine Kapital Minds, care oferă o evaluare completă a afacerilor.
Stan menționează că mulți antreprenori sunt prea ocupați cu activitățile zilnice ale afacerii lor și nu se gândesc la vânzarea firmei. Chiar și în situația în care nu se intenționează vânzarea, este important să fii pregătit.
Kapital Minds se specializează în evaluarea și creșterea valorii companiilor, precum și în planificarea exitului, având o abordare centrată pe client. Stan are aproape două decenii de experiență în domeniul evaluărilor de afaceri, atât pentru active tangibile, cât și intangibile, și se concentrează pe dezvoltarea conceptelor inovatoare de Value Growth și Exit Planning Advisory.
„Facem un management al valorii prin ajustarea unor aspecte ale afacerii pentru maximizarea acesteia. Exit Planning Advisory înseamnă punerea în practică a aspectelor analizate în cadrul evaluării și a etapei de creștere. Scopul nostru este de a transforma afacerea într-un activ transferabil și atractiv pentru investitori”, a declarat Stan.
În contextul actual de piață, care este foarte volatil, consultanța personalizată devine mai relevantă decât cea tradițională. Aceasta implică evaluarea unei firme din toate perspectivele posibile, inclusiv juridic, fiscal, financiar și operațional. Evaluarea unei companii durează între 3 și 4 săptămâni, în funcție de complexitatea acesteia.
Stan subliniază că în perioade volatile este mai dificil să se realizeze evaluări, deoarece acestea trebuie susținute și argumentate. Este esențial să se folosească analize de scenarii și benchmarkuri de piață, iar evaluarea trebuie adaptată fiecărei afaceri în parte, având în vedere riscurile specifice ale pieței și ale industriei.
Laurențiu Stan este certificat în domeniul evaluărilor de afaceri, având recunoașteri internaționale, inclusiv titulaturi de Certified Valuation Analyst (CVA™) și Recognised European Valuer (REV®). De asemenea, este membru al The Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS) și al ANEVAR, specializat în evaluări de întreprinderi.
Kapital Minds este înregistrată în Secțiunea 16 – Evaluatori a Registrului ASF, având capacitatea de a realiza rapoarte de evaluare pentru listări, majorări de capital și alte operațiuni pe piața de capital.
