John Lithgow: A doua mandată a lui Trump – Un cataclism pentru artele din America
Lithgow, vorbind după ce a câștigat premiul pentru cel mai bun actor la Premiile Olivier de la Londra, a subliniat preluarea de către Trump a Kennedy Center, instituția națională pentru artele spectacolului din Washington DC. „Administrația noastră a făcut unele lucruri șocante, distructive”, a declarat el. „Dar cel care mă întristează cel mai mult este preluarea Kennedy Center”, informează The Guardian.
Președintele SUA este acum președintele prestigiosului complex cultural, care a fost fondat ca un loc de desfășurare finanțat de guvern și bipartizan. Trump a instalat noi membri ai consiliului și un nou lider interimar, loialistul Ric Grenell. Consiliul de administrație a fost în proces de selecție a unui succesor pentru liderul demisionar Deborah Rutter, care și-a anunțat intenția de a demisiona în ianuarie după 11 ani de activitate.
„Deborah Rutter a fost concediată din funcția de președinte – chiar dacă demisionase deja și mai avea câteva luni la dispoziție”, a afirmat Lithgow. „Este o foarte bună prietenă. Am co-prezidat o comisie privind artele, lansată de Academia Americană de Arte și Științe în 2018, și am petrecut trei ani aflând că starea artelor din America era în criză. Ei bine, este într-adevăr în criză acum. Mai întâi a fost coronavirusul, acum este asta”.
Lithgow a fost desemnat cel mai bun actor la Premiile Olivier pentru interpretarea rolului Roald Dahl în piesa lui Mark Rosenblatt, „Giant”, care a avut loc la Royal Court anul trecut și se transferă la West End la sfârșitul acestei luni. În discursul său de acceptare, actorul, cunoscut mai ales pentru comedia TV „3rd Rock from the Sun”, a declarat că acest moment a fost „mai complicat decât de obicei” pentru relațiile dintre SUA și Marea Britanie, dar că el personal a simțit că relația specială este „intactă”.
Lithgow s-a descris ca fiind „un fel curios de englez hibrid”, reflectând asupra filmelor și serialelor TV pe care le-a realizat în Marea Britanie și asupra aparițiilor sale pe scenă, care au inclus „Twelfth Night” cu Royal Shakespeare Company în 2007 și „The Magistrate” la National Theatre în 2012. „Am crescut cu Shakespeare”, a spus el. „Tatăl meu a fost un producător de festivaluri Shakespeare în Ohio. A fost director artistic al unui teatru regional. Am jucat în 20 de piese Shakespeare până la vârsta de 20 de ani… Am venit și am mers la Lamda, școala de teatru din Londra, după anii de facultate. Când m-am întors, toată lumea credea că sunt englez… Sora mea mi-a spus: ‘Nu voi mai vorbi cu tine până nu încetezi să vorbești cu accentul ăla englezesc pretențios!’”.
În timp ce evalua climatul actual pentru artele din SUA ca fiind „un dezastru pur – cu adevărat descurajant”, Lithgow a menționat că „ne dă tuturor ceva pentru care să luptăm și cred că artele sunt animate de asta. Chiar acum, toată lumea este în stare de șoc”. Odată ce șocul a trecut, el a recunoscut că „vremurile grele creează artă bună”.

 
			 
                                
                             