Italia va da viață celui mai impunător avion din lume!
În Italia va fi construit cel mai mare avion din lume, numit WindRunner. Această aeronavă, concepută pentru transportul de mărfuri, va avea o înălțime echivalentă cu cea a unei clădiri cu patru etaje și va fi destinat în special transportului turbinelor eoliene pentru centralele electrice de generație următoare, care sunt mult mai mari decât cele actuale.
WindRunner este dezvoltat de Radia, un startup american fondat în 2016, bazat pe cercetările lui Mark Lundstrom, profesor la MIT și expert în energie regenerabilă. Radia a fost selectată ca un Unicorn al Forumului Economic Mondial de la Davos, având un potențial ridicat de creștere. Italia a fost aleasă ca locație pentru asamblarea și lansarea aeronavei.
Transportul turbinelor eoliene gigant
Studiile lui Lundstrom arată că palele turbinelor eoliene terestre, având o lungime de 104 metri (cu aproximativ 30 de metri mai lungi decât cele actuale), pot capta mai mult vânt și produce electricitate la costuri semnificativ mai mici. Cu toate acestea, există o provocare majoră: transportul acestor pale gigantice, care trebuie să fie nedezasamblate. Analiza lui Lundstrom a exclus opțiuni precum transportul rutier, navele, elicopterele și dirijabilele. Astfel, singura opțiune rămasă este utilizarea unui avion de marfă, care însă nu există la această dimensiune.
Planuri de producție și parteneriate
Radia își propune să deschidă o nouă piață, similar cu drumul parcurs de Elon Musk cu Tesla. Giuseppe Giordo, președintele și CEO-ul Radia pentru Europa și Italia, a declarat că până la sfârșitul acestui an, compania va deveni operațională pentru a începe producția în 2029, urmând să asigure primele livrări în 2030. În fiecare an, vor fi produse cinci aeronave, pentru un total de 120 de WindRunner, care vor fi gestionate de compania-mamă americană pentru livrarea mega-turbinele eoliene.
WindRunner va avea o lungime de 108 metri, o anvergură a aripilor de 80 de metri și o rază de zbor de 2.000 de kilometri. Acorduri au fost semnate cu Leonardo pentru construirea fuselajului, cu Magnaghi Aerospace pentru trenul de aterizare, precum și cu companii din Spania, Olanda și Anglia pentru diverse componente. Centrul de asamblare va fi în Italia, în special în regiunea Puglia, cu uzina Grottaglie, precum și regiunile Campania și Calabria implicate în proiecte de formare.
Impact economic și viitorul proiectului
Acest lanț de aprovizionare industrial existent ar putea beneficia de investiții de câteva miliarde de euro și ar putea crea cel puțin 2,5 milioane de locuri de muncă, fără a lua în considerare industriile conexe, unde estimările sunt de cinci ori mai mari. Mark Lundstrom a subliniat că Italia este un partener cheie nu doar pentru capacitatea sa industrială, ci și pentru angajamentul său în accelerarea tranziției energetice.
Guvernul italian susține proiectul, Ministerul Afacerilor și Made in Italy semnând un memorandum pentru a crea o rută rapidă printr-o Zonă Economică Unică (ZES), care va oferi avantaje fiscale și timpi accelerați pentru eliberarea permiselor. Giordo a adăugat că viziunea și ambiția companiei, susținute de tehnologia revoluționară WindRunner, vor reprezenta o provocare curajoasă. Se estimează că WindRunner nu va zbura în țări precum Rusia sau China, dar va avea un mare potențial de dezvoltare în Africa de Nord și în Est, unde investițiile în producția de energie verde cresc rapid.
