Investiție de 207 milioane de lei pentru eradicarea analfabetismului funcțional
Ministerul Educației a semnat un contract de finanțare în valoare de peste 207 milioane de lei pentru un proiect strategic ce urmărește combaterea analfabetismului funcțional. Programul vizează peste 15.000 de elevi din 176 de școli primare și gimnaziale, precum și zeci de mii de cadre didactice care vor participa la activități pentru dezvoltarea competențelor profesionale.
Ministrul Educației și Cercetării a semnat luni, 15 septembrie 2025, contractul de finanțare al proiectului necompetitiv „Mecanism de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar (MIAF)”, Cod SIMS 335928. Proiectul este cofinanțat prin Programul Educație și Ocupare 2021-2027 și este considerat strategic pentru sistemul educațional preuniversitar.
Proiectul susține alfabetizarea funcțională a elevilor din învățământul primar și gimnazial (ISCED 1-2) în domeniile lectură, matematică, științe, educație civică și educație digitală. Vor fi proiectate și implementate intervenții integrate, inclusiv elaborarea unui cadru de evaluare a nivelului de alfabetizare funcțională, dezvoltarea competențelor cadrelor didactice și implementarea unui mecanism de intervenție pilot.
Acțiunile proiectului vizează minimum 15.000 de elevi din 176 de școli selectate la nivel național, precum și minimum 37.500 de cadre didactice (personal didactic de predare și personal didactic de conducere, de îndrumare și control) care vor participa la activități pentru dezvoltarea competențelor profesionale în relație cu alfabetizarea funcțională.
Durata de implementare a proiectului este de 48 de luni, începând cu 1 octombrie 2025, fiind realizat în parteneriat cu Institutul de Științe ale Educației (IȘE) și diverse Case ale Corpului Didactic și Inspectorate Școlare din mai multe județe.
Valoarea eligibilă totală a proiectului este de 207.160.606,80 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor este de 166.709.127,57 lei.
Ministrul Educației a subliniat că nivelul ridicat de analfabetism funcțional reprezintă o problemă esențială a sistemului educațional, putând deveni un risc de securitate națională. Acest proiect completează și permite pilotări experimentale pentru programele remediale introduse recent în învățământul primar și gimnazial, axate pe consolidarea competențelor și utilizarea acestora în viața cotidiană.
