Investigații asupra posibilelor înșelăciuni cu acte false în proiectul de modernizare a Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu
Conducerea Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu a comunicat clarificări în legătură cu suspiciunile de falsificare a documentelor, în urma unor informații apărute în mass-media referitoare la o firmă din Turcia care ar fi depus acte falsificate pentru a obține contractul de „Dezvoltare terminal, turn de control și parcare la Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța”.
Potrivit Raportului de audit de conformitate din 24.02.2025, Curtea de Conturi a ridicat suspiciuni privind veridicitatea documentelor prezentate de firma turcă, parte a asocierii unui consorțiu de firme. În urma acestor suspiciuni, SN AIMKC SA a formulat o plângere penală către DNA București.
Cauza a fost declinată către DNA Constanța, care a transmis plângerea penală către Parchetul de pe lângă Judecătoria Constanța. Guvernul României a aprobat cu doi ani în urmă un program strategic de dezvoltare a infrastructurii Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța, care urmează a fi adaptată noilor tipuri de aeronave, atât civile, cât și militare, până în 2030.
În mai 2023, a fost semnat contractul pentru „Dezvoltare terminal, turn de control și parcare pentru Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța”, lucrările fiind în desfășurare. Noul terminal este finalizat, iar lucrările continuă la turnul de control. Contractul a fost câștigat de asocierea de firme: SSAB-AG SA din județul Bacău, ACER Proje Inșaat din Turcia și Atelier Unbuilt SRL din București, acestea colaborând și cu subcontractori din Constanța.
Firma din Turcia a fost selectată pentru a aduce garanția experienței necesare realizării acestor lucrări, însă documentele acesteia sunt suspectate a fi false, conform instituțiilor de control din România.
Ministrul investițiilor și proiectelor europene, Dragoș Pîslaru, a declarat că există anchete în curs atât la Parchetul European (EPPO), cât și la DNA, vizând mai multe contracte ale operatorului turc în România. El a menționat că, deși nu se cunoaște întreaga amploare a anchetei, se pare că sunt implicate documente false utilizate în licitații. În funcție de rezultatul anchetei, se va decide dacă va fi necesară recuperarea unor sume de bani. În prezent, există riscul ca România să piardă 32 de milioane de euro, fonduri europene din POIM, dacă se confirmă fraudele legate de licitațiile pentru modernizarea Aeroportului Kogălniceanu.
Citește și: Noul terminal al Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu a fost finalizat și ar putea fi inaugurat în această vară.
