Un tunel record ce va conecta Danemarca și Germania
Un tunel impresionant este în construcție pe sub Marea Baltică între Danemarca și Germania, având ca scop reducerea timpului de călătorie și îmbunătățirea legăturilor Peninsulei Scandinave cu restul Europei. Cu o lungime de 18 kilometri, Fehmarnbelt va deveni cel mai lung tunel rutier și feroviar realizat din prefabricate la nivel mondial. Segmentele tunelului vor fi plasate pe fundul mării și asamblate ulterior.
Principalul șantier al proiectului se află la intrarea de nord a tunelului, pe coasta insulei Lolland din sud-estul Danemarcei. Instalația se extinde pe mai mult de 500 de hectare și include un port, precum și o fabrică dedicată producerii secțiunilor de tunel, denumite „elemente”. Henrik Vincentsen, directorul executiv al Femern, compania daneză de stat responsabilă de construcția tunelului, a declarat: „Este o facilitate imensă aici.”
Fiecare element are 217 metri lungime și 42 metri lățime, fiind realizat din oțel armat turnat cu beton. Spre deosebire de majoritatea tunelurilor subacvatice, cum ar fi cel de 50 km de sub Canalul Mânecii, care sunt săpate în stâncă, acest proiect implică legarea a 90 de elemente individuale, bucată cu bucată, asemănător pieselor de Lego. „Cu acest proiect doborâm recorduri. Tuneluri scufundate au mai fost construite, dar niciodată la această scară”, a adăugat Vincentsen.
Costul total al proiectului este estimat la aproximativ 7,4 miliarde de euro, fiind finanțat în principal de Danemarca, cu o contribuție de 1,3 miliarde de euro din partea Comisiei Europene. Acest tunel face parte dintr-un plan mai amplu al Uniunii Europene de a consolida rețelele de transport din întreaga Europă și de a reduce numărul zborurilor.
Odată ce tunelul va fi dat în folosință, drumul între Rodbyhavn, în sudul Danemarcei, și Puttgarten, în nordul Germaniei, va dura doar 10 minute cu mașina și 7 minute cu trenul, comparativ cu cele 45 de minute necesare în prezent pentru traversarea cu feribotul. De asemenea, timpul de călătorie între Copenhaga și Hamburg va fi redus la jumătate, de la 5 la 2,5 ore. „Leagă nu doar Danemarca de Germania, ci și Scandinavia de Europa Centrală. Toată lumea are de câștigat. Iar o călătorie mai scurtă cu 160 de kilometri reduce și emisiile de carbon”, a afirmat Vincentsen.
Se preconizează ca tunelul să fie deschis în 2029, având estimări de peste 100 de trenuri și 12.000 de mașini care îl vor traversa zilnic.
