Călătoria cu trenul între Cluj și Bihor, redusă la 2 ore
În România, circulația pe calea ferată între Cluj și Bihor va dura doar 2 ore, conform informațiilor furnizate de Asociația Pro Infrastructură. Primele două loturi din cele patru ale liniei Cluj-Episcopia Bihor, aflate în reconstrucție, au șanse să devină funcționale în august 2026, contribuind astfel la economisirea unor fonduri europene alocate prin PNRR.
Asociația subliniază că, pentru a accesa fondurile, este necesar să se demonstreze Comisiei Europene că linia este operațională în termenul stabilit. În acest context, se propune utilizarea trenurilor diesel, care nu necesită alimentare electrică.
Ambele loturi sunt realizate de asocierea RailWorks, care include companiile Alstom și Arcada. Lotul Cluj-Aghireș a atins un stadiu fizic de 40%, cu un progres de 2 puncte procentuale raportat de CFR în luna august comparativ cu luna iulie. Lotul Aghireș-Poieni, cel mai avansat, a depășit 50% din stadiul de execuție. Această linie traversează dealurile Căpușului pe un traseu sinuos, ajungând la o altitudine maximă de aproximativ 550 metri în zona tunelului Stana, înainte de a coborî spre Huedin.
Finalizarea tuturor lucrărilor este estimată pentru perioada 2028-2030, ceea ce va asigura o mobilitate crescută între zonele metropolitane Cluj-Napoca și Oradea. Timpul de călătorie estimat cu trenurile InterRegio va fi de 2 ore, cu o singură oprire.
În plus, linia va oferi o rută alternativă de conectivitate cu Europa centrală și țările baltice pentru transportul de marfă, datorită electrificării, permițând operarea garniturilor cu locomotive puternice.
