Demonstrație cu autobuz autonom la Cluj-Napoca
Un autobuz electric fără șofer a fost testat în premieră la Cluj-Napoca, joi, în cadrul Summitului Internațional pentru Neutralitate Climatică. Primăria orașului a anunțat evenimentul printr-o postare pe Facebook, subliniind că primul traseu a fost de câteva sute de metri, între Aleea Stadion, Strada George Coșbuc și Strada Uzinei Electrice.
Primăria Cluj-Napoca, în colaborare cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, prin Electric Mobility Applied Research Center (EMARC), a organizat o demonstrație publică cu un autobuz autonom electric de nivel 4, Karsan e-Atak. Aceasta face parte din eforturile de promovare a mobilității urbane inteligente și sustenabile. Testul a avut loc pe străzile adiacente Parcului Central.
Primarul Emil Boc a participat la eveniment, alături de reprezentanții partenerilor, și a răspuns la întrebările jurnaliștilor. Autobuzul autonom a fost realizat în parteneriat cu producătorul Karsan și compania Adastec, responsabilă cu implementarea funcției de conducere autonomă. Tehnologia utilizată permite autobuzului să circule fără intervenție umană în condiții controlate, folosind senzori și algoritmi inteligenți pentru a asigura siguranța pasagerilor și eficiența în trafic.
Autobuzul autonom Karsan e-ATAK este electric, are o autonomie de 300 km și este echipat cu următoarele tehnologii:
- LiDAR pentru cartografiere 3D a mediului
- Radar pentru detectarea obiectelor în orice vreme
- Camere RGB pentru recunoașterea vizuală (indicatoare rutiere, pietoni etc.)
- Camere termice pentru vizibilitate pe timp de noapte
- GNSS pentru poziționare precisă prin satelit
Pe parcursul demonstrației, participanții au avut ocazia să observe comportamentul autobuzului în regim autonom, inclusiv oprirea în stații, deschiderea ușilor, pornirea din loc și interacțiunea cu semafoarele și traficul. Semir Aydin, AV sales manager Karsan, și Harun Sencer Yesevi, perception & prediction engineer la Adastec Corp., au fost prezenți pentru a explica funcționalitățile tehnice ale vehiculului și modul în care acesta procesează datele din trafic pentru a lua decizii în timp real.
Primarul Emil Boc a declarat că acest moment este unul istoric pentru oraș, afirmând: „Viitorul circulă în Cluj-Napoca, fără șofer, dar cu viziune. Pentru prima dată în istoria acestui oraș, pe străzile din Cluj-Napoca, va circula primul autobuz autonom.” El a menționat că, deși în unele orașe europene au fost integrate autobuze autonome la o scară mai mică, obiectivul local este de a aduce autobuze autonome pe străzile din Cluj-Napoca, având deja fonduri disponibile, inclusiv fonduri europene, dar necesitând legislație specifică pentru punerea în circulație a acestora.
Boc a subliniat că, odată cu apariția legislației referitoare la autobuzele autonome, aceste vehicule vor putea transporta călători prin Cluj-Napoca.
