Inaugurarea trenului PESA în România: Teste pe ruta București–Constanța
Primul tren electric regional produs de compania poloneză PESA a intrat în etapa de testare pe rețeaua feroviară națională din România. Trenul a sosit în țară în luna mai și a efectuat probe joi în Bărăgan, între stațiile Fetești și Ciulnița. Vineri, testele continuă pe ruta Fetești – Medgidia, pe Magistrala 800 București–Constanța.
Contractul pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R1) a fost semnat pe 30 ianuarie 2024, având o valoare de 2,77 miliarde lei (inclusiv TVA) și o perioadă de mentenanță de 15 ani. Finanțarea proiectului provine din Fondul de Modernizare al Uniunii Europene. Trenurile sunt programate să fie livrate până în 2027, în trei loturi: 20 de rame în primul lot, 23 în al doilea și 19 în al treilea.
Noua ramă electrică, prezentată oficial la Oradea în mai 2025, dispune de trei vagoane, șase boghiuri (dintre care două motoare) și poate atinge o viteză maximă de 160 km/h. Aceasta oferă 238 de locuri pentru pasageri (224 fixe și 14 pliabile) și este echipată cu sisteme moderne de siguranță ETCS level 2, motoare de 4×400 kW și un cadru de boghiu sudat cu laser, asigurându-i o rezistență ridicată.
