Inaugurarea primei piste pentru biciclete de pe digurile din România, în județul Bihor
Prima pistă de biciclete din România, construită prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), se întinde pe o lungime de 192 de kilometri pe coronamentele digurilor de pe râurile Ier, Barcău, Crișul Repede, Canalul Colector și Crișul Negru. Proiectul va fi finalizat în trei luni, iar sectorul realizat pe Barcău, de 6,2 kilometri, a fost prezentat recent ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila.
La evenimentul de inaugurare, care a avut loc pe digul râului Barcău în comuna Tămășeu, au participat, pe lângă ministrul Cseke Attila, directorul Administrației Bazinale de Apă (ABA) Crișuri, Pasztor Sandor, și patronul firmei constructoare Gavella, Gheorghe Vajai. Ministrul a declarat că acest proiect reprezintă cel mai avansat proiect din țară pe partea de cicloturism, fiind singurul care se finalizează în acest an, cu opt luni mai devreme decât era prevăzut.
Potrivit directorului ABA Crișuri, cele cinci loturi ale pistelor de biciclete conectează Bihorul și România cu țara vecină, Ungaria, care este interesată de proiect, dar se află în prezent doar la faza de proiectare și căutare de finanțare.
Pentru a preveni vandalizarea, au fost montate bariere care permit accesul doar bicicletelor și utilajelor pentru lucrări, iar în viitor vor fi instalate și camere de supraveghere. Proiectul ABA Crișuri este structurat pe cinci loturi aferente râurilor Ier, Barcău, Crișul Repede, Canalul Colector și Crișul Negru, având ca obiective consolidarea digurilor și dezvoltarea infrastructurii pentru cicloturism.
Constructorul Gheorghe Vajai a menționat că cei 6,2 kilometri finalizați fac parte dintr-un tronson de 43 de kilometri până la Marghita, pe malul râului Barcău. Lucrările au inclus decopertarea stratului vegetal, aplicarea unui strat de balast de 25-30 cm și a unui strat de piatră spartă, urmate de compactarea straturilor. Digul are înălțimi variate, ajungând pe alocuri până la 3,5 metri.
Amenajarea pistelor pe diguri contribuie la mobilitatea verde, turismul sustenabil și la accesul echipelor de intervenție în caz de viituri, facilitând întreținerea lucrărilor hidrotehnice. Lucrările pe acest tronson sunt executate de asocierea Gavella, Drumuri Orășenești, Nedea Marghita și Constructorul Sălard, liderul de asociere fiind Gavella. Valoarea totală a investiției pentru cei 192 de kilometri este de 92.783.926,04 lei (cu TVA), finanțarea provenind din PNRR, Componenta C11 – Turism și cultură.
