Impact devastator asupra industriei auto britanice
Producătorul britanic de automobile sport de lux Lotus, controlat de holdingul chinez Geely, intenționează să oprească producția de mașini sport din Marea Britanie și să o mute în SUA. Această mișcare ar pune în pericol 1.300 de locuri de muncă și ar reprezenta o lovitură majoră pentru industria auto britanică.
Proprietarul chinez al Lotus, Geily, analizează opțiuni, inclusiv fabricarea modelului Emira în SUA și oprirea definitivă a producției la fabrica din Hethel, Norfolk. Până în prezent, nu a fost luată nicio decizie finală și lucrătorii din fabrică, situată într-o fostă instalație de bombardamente din al Doilea Război Mondial, nu au fost informați despre aceste planuri. Lotus a refuzat să comenteze „zvonuri și speculații”.
Dacă firma va continua cu acest plan, se așteaptă să fie aspru criticată în Regatul Unit, având în vedere că această decizie survine la doar opt ani după ce Geely a preluat controlul majoritar al companiei britanice, în 2017.
Fabrica din Norfolk nu a mai construit nicio mașină din luna mai, compania declarând că a întrerupt producția pentru a gestiona stocurile și problemele lanțului de aprovizionare cauzate de tarifele suplimentare de 25% impuse de SUA la importurile de mașini. Producția de mașini din Regatul Unit a scăzut la cel mai scăzut nivel din 1949 ca răspuns la aceste tarife. Potrivit Financial Times, fabrica ar putea fi închisă chiar anul viitor.
Lotus a fost fondată în 1948 de inginerul auto Colin Chapman și a câștigat o reputație pentru mașinile sport britanice ușoare. Geely, deținută de miliardarul Li Shufu, are participații la o gamă largă de companii auto, inclusiv Aston Martin din Marea Britanie, Mercedes-Benz din Germania și Volvo din Suedia. În China, Geely produce vehicule sub propriul nume, precum și sub mărcile Lynk & Co și Zeeker, și deține London Electric Vehicle Company, producătorul taxiurilor negre londoneze.
De la preluarea Lotus, Geely s-a concentrat pe China, unde produce SUV-ul electric Eletre. În 2023, Geely a listat la bursa de valori din New York filiala sa producătoare de mașini electrice, Lotus Technology. Geely plănuia să crească producția anuală la 150.000 de unități până în 2028, majoritatea acestor mașini urmând a fi fabricate în Wuhan, China. Totuși, listarea la New York a lăsat afacerea Lotus din Marea Britanie fără acces la aceleași investiții semnificative ca și operațiunile din China.
Tarifele americane pentru mașini sunt programate să scadă la 10% în luna următoare, în baza unui acord comercial între SUA și Marea Britanie. Cu toate acestea, Qingfeng Feng, directorul executiv al Lotus Technology, a declarat recent investitorilor că firma are în vedere mutarea producției în SUA. „Discutăm cu partenerii noștri strategici din SUA despre planurile de localizare pentru a evita influența tarifului american”, a afirmat el, subliniind că localizarea este un plan fezabil.
