Hotelurile din Bulgaria înregistrează încasări istorice!
Sezonul turistic estival din acest an a început cu un număr record de înnoptări pentru hotelierii bulgari, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS) de la Sofia. Veniturile realizate în luna iunie 2025 au crescut semnificativ față de iunie 2024, cu un avans de 26%. Din suma totală pentru iunie 2025, 243,1 milioane de leva au provenit de la turiști străini, iar 97,6 milioane de leva de la cetățeni bulgari.
Industria hotelieră a început anul cu un sezon de schi puternic și venituri record. Această tendință continuă, iar motivele sunt complexe. Un factor important este creșterea prețurilor pentru cazare. Tot mai multe oferte includ doar micul dejun sau mic dejun și cină, iar unii jucători din industrie au renunțat la sistemul all-inclusive din cauza creșterii prețurilor la alimente. Cota de TVA restabilită la 20%, intrată în vigoare de la 1 ianuarie 2025, a contribuit de asemenea la creșterea prețurilor, după ce, în ultimii ani, industria a beneficiat de o cotă de TVA mai mică de 9% pentru a se redresa după pandemia de Covid-19.
Numărul total de înnoptări realizate în iunie a fost de 3,8 milioane, cu 8,4% mai mult decât cu un an mai devreme. Cetățenii străini au înregistrat 2,6 milioane de înnoptări, iar bulgarii au avut 1,2 milioane. 79,1% din numărul total de înnoptări ale străinilor și 45,9% ale bulgarilor au fost în unități de cazare de 4 și 5 stele. În unități de cazare de 3 stele, procentul a fost de 14,3% pentru străini și 23,4% pentru bulgari, în timp ce unitățile de cazare de 1 și 2 stele au reprezentat 6,6% și, respectiv, 30,7%.
În ciuda veniturilor record, gradul total de ocupare a paturilor este sub 50%. În iunie, gradul de ocupare a fost de aproximativ 40%, cu o creștere de 0,8 puncte procentuale pe an. Rezultatul a fost obținut de 3.369 de unități cu 10 sau mai multe paturi, inclusiv hoteluri, moteluri, campinguri și cabane. Comparativ cu aceeași lună a anului precedent, numărul de locuri de cazare a crescut cu 2,2%, iar numărul de paturi cu 3,6%. Cel mai mare grad de ocupare s-a înregistrat în unitățile de cazare de 4 și 5 stele – 51,6%, urmate de cele de 3 stele – 32,2%, iar unitățile de cazare de 1 și 2 stele au avut 21,3%.
Piețele tradițional puternice pentru Bulgaria sunt Macedonia de Nord, România, Germania și Regatul Unit, cu o creștere semnificativă a turiștilor din acest din urmă. De asemenea, s-a observat o îmbunătățire a vizitelor turiștilor israelieni. Interesul este foarte mare, iar schimbările climatice și căldura din regiune determină grupuri mari de turiști familiarizați cu produsul turistic bulgar să călătorească aici.
Dimitrina Goranova, vicepreședinta Asociației Turoperatorilor și Agenților de Turism din Bulgaria, a prezis că, dacă va exista o creștere a turismului în această vară, aceasta va proveni de pe principalele piețe tradiționale, iar piața israeliană revine și este semnificativă pentru sezonul estival.
