„Fiori la înălțime”: Fenomenele turbulente în zborurile cu avionul devin tot mai intense
Schimbările climatice modifică condițiile atmosferice, iar experții avertizează că zborurile aeriene ar putea deveni mai turbulente. Profesorul Paul Williams, specialist în științe atmosferice la Universitatea din Reading, a declarat că „ne putem aștepta la o dublare sau triplare a intensității turbulențelor severe în întreaga lume în următoarele decenii”. De la actualele 10 minute de turbulențe severe, durata ar putea crește la 20 sau 30 de minute.
Un incident recent a avut loc în timpul unui zbor Londra – Singapore, când Andrew Davies a experimentat o turbulență puternică. „Singura modalitate prin care pot descrie această experiență este să o compar cu o cursă cu rollercoaster-ul”, a spus el. Avionul a intrat brusc într-o turbulență, iar cabină a fost devastată, cu pasageri răniți și un deces asociat cu un atac de cord. Deși decesele din cauza turbulențelor sunt rare, leziunile sunt frecvente. În Statele Unite, au fost raportate 207 cazuri de răni grave din 2009 până în prezent, iar 166 dintre acestea au fost membri ai echipajului.
Turbulențele severe sunt definite ca mișcări ascendente și descendente ale unui avion care traversează o zonă cu aer turbulent, putând să ridice pasagerii de pe scaun dacă nu poartă centura de siguranță. Estimările indică aproximativ 5.000 de incidente de turbulențe severe în fiecare an, dintr-un total de peste 35 de milioane de zboruri globale. Aproape 40% din rănile grave cauzate pasagerilor în 2023 au fost rezultatul turbulențelor, conform raportului anual al Organizației Aviației Civile Internaționale.
Ruta „accidentată” a Atlanticului de Nord
Ruta dintre Marea Britanie și SUA, Canada și Caraibe este cunoscută pentru turbulențele severe. De la începutul observațiilor satelitare, au fost raportate o creștere de 55% a turbulențelor severe deasupra Atlanticului de Nord. Un studiu recent sugerează o creștere a frecvenței turbulențelor și în alte regiuni, precum Asia de Est, Africa de Nord, Pacificul de Nord, America de Nord și Orientul Mijlociu.
Există trei tipuri principale de turbulențe: convective (nori sau furtuni), orografice (fluxul de aer în jurul zonelor montane) și de aer limpede (schimbări în direcția sau viteza vântului). Schimbările climatice intensifică turbulențele convective și turbulențele în aer limpede. O atmosferă mai caldă reține mai multă umiditate, ceea ce poate conduce la furtuni mai intense. Căpitanul Nathan Davies a observat o creștere a celulelor de furtună cu diametrul de 130 de kilometri, un fenomen considerat rar.
Efectele schimbărilor climatice asupra turbulențelor
Un raport al Biroului de Investigații pentru Siguranța Transporturilor din Singapore a arătat că un zbor a trecut peste o zonă cu activitate convectivă în dezvoltare, rezultând 19 secunde de turbulențe extreme. Un studiu din 2014 a arătat că pentru fiecare creștere de un grad Celsius a temperaturii globale, fulgerele cresc cu 12%. Schimbările climatice cresc diferențele de temperatură între aerul cald din sud și cel rece din nord, determinând un curent jet mai puternic, care poate provoca turbulențe atmosferice mai severe.
Impactul asupra pasagerilor și companiilor aeriene
Creșterea turbulențelor severe ar putea duce la mai multe incidente cu răniți sau chiar decese. Un sondaj recent a arătat că peste o cincime dintre adulții din Marea Britanie se tem de zbor, iar agravarea turbulențelor ar putea face călătoriile și mai dificile pentru aceștia. Aripile avioanelor sunt proiectate să reziste în condiții de turbulență, dar companiile aeriene se confruntă cu costuri economice ascunse legate de turbulențe.
Avtech, o companie de tehnologie, estimează că aceste costuri pot varia între 180.000 și 1,5 milioane de lire sterline pe an pentru fiecare companie aeriană, incluzând verificarea și întreținerea aeronavelor, compensațiile pentru întârzieri și devieri de zbor. Eurocontrol a raportat că vremea nefavorabilă a forțat companiile aeriene să zboare un milion de kilometri în plus în 2019, generând 19.000 de tone suplimentare de dioxid de carbon.
Soluții pentru prevenirea turbulențelor
Previziunile privind turbulențele s-au îmbunătățit, iar profesorul Williams sugerează că acum putem prezice corect aproximativ 75% din turbulențele din aerul limpede. Avioanele sunt echipate cu radare meteorologice care detectează furtunile din față. Southwest Airlines a decis să încheie serviciul de bord mai devreme pentru a reduce numărul accidentărilor cauzate de turbulențe. De asemenea, Korean Airlines a suspendat servirea tăițeilor în clasa economică din cauza riscurilor crescute.
Studiile recente analizează modalități alternative de construire a aripilor, inspirate de bufnițe, pentru a stabiliza aeronavele în aer tulburat. O start-up din Austria, Turbulence Solutions, a dezvoltat o tehnologie care reduce turbulențele moderate cu 80% în aeronavele ușoare. Inteligența artificială este, de asemenea, investigată ca o soluție potențială, dar experții subliniază că aceste tehnologii sunt încă departe de implementare pe avioanele comerciale mari.
Cu toate acestea, experții subliniază că turbulențele, deși mai frecvente și severe, nu reprezintă un motiv de panică. Căpitanul Davies afirmă că, de obicei, turbulențele nu sunt mai mult decât o neplăcere, dar ar putea însemna mai mult timp petrecut pe scaun cu centura de siguranță fixată.
