15 decembrie 2025
Contact
Reper News
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Sănătate
  • Showbiz
  • Sport
Reper NewsReper News
Font +/-Aa
Cautare
  • Categorii
    • Politică
    • Local
    • Actual
    • Economic
    • Extern
    • Sănătate
    • Showbiz
    • Sport
  • Info
    • Contact
Urmați-ne
© 2025 repernews.ro
Economic

„Fiori la înălțime”: Fenomenele turbulente în zborurile cu avionul devin tot mai intense. Ce spun experții despre aceste schimbări?

Radu Bălescu
Ultima actualizare: 04/08/2025 07:06
Radu Bălescu
Distribuie
videofoto fiori la inaltime turbulentele din timpul calatoriilor cu avionul mai frecvente si mai severe care este explicatia specialistilor 689031a6b6baf
Distribuie

„Fiori la înălțime”: Fenomenele turbulente în zborurile cu avionul devin tot mai intense

Schimbările climatice modifică condițiile atmosferice, iar experții avertizează că zborurile aeriene ar putea deveni mai turbulente. Profesorul Paul Williams, specialist în științe atmosferice la Universitatea din Reading, a declarat că „ne putem aștepta la o dublare sau triplare a intensității turbulențelor severe în întreaga lume în următoarele decenii”. De la actualele 10 minute de turbulențe severe, durata ar putea crește la 20 sau 30 de minute.

Un incident recent a avut loc în timpul unui zbor Londra – Singapore, când Andrew Davies a experimentat o turbulență puternică. „Singura modalitate prin care pot descrie această experiență este să o compar cu o cursă cu rollercoaster-ul”, a spus el. Avionul a intrat brusc într-o turbulență, iar cabină a fost devastată, cu pasageri răniți și un deces asociat cu un atac de cord. Deși decesele din cauza turbulențelor sunt rare, leziunile sunt frecvente. În Statele Unite, au fost raportate 207 cazuri de răni grave din 2009 până în prezent, iar 166 dintre acestea au fost membri ai echipajului.

Turbulențele severe sunt definite ca mișcări ascendente și descendente ale unui avion care traversează o zonă cu aer turbulent, putând să ridice pasagerii de pe scaun dacă nu poartă centura de siguranță. Estimările indică aproximativ 5.000 de incidente de turbulențe severe în fiecare an, dintr-un total de peste 35 de milioane de zboruri globale. Aproape 40% din rănile grave cauzate pasagerilor în 2023 au fost rezultatul turbulențelor, conform raportului anual al Organizației Aviației Civile Internaționale.

Ruta „accidentată” a Atlanticului de Nord

Ruta dintre Marea Britanie și SUA, Canada și Caraibe este cunoscută pentru turbulențele severe. De la începutul observațiilor satelitare, au fost raportate o creștere de 55% a turbulențelor severe deasupra Atlanticului de Nord. Un studiu recent sugerează o creștere a frecvenței turbulențelor și în alte regiuni, precum Asia de Est, Africa de Nord, Pacificul de Nord, America de Nord și Orientul Mijlociu.

Există trei tipuri principale de turbulențe: convective (nori sau furtuni), orografice (fluxul de aer în jurul zonelor montane) și de aer limpede (schimbări în direcția sau viteza vântului). Schimbările climatice intensifică turbulențele convective și turbulențele în aer limpede. O atmosferă mai caldă reține mai multă umiditate, ceea ce poate conduce la furtuni mai intense. Căpitanul Nathan Davies a observat o creștere a celulelor de furtună cu diametrul de 130 de kilometri, un fenomen considerat rar.

Efectele schimbărilor climatice asupra turbulențelor

Un raport al Biroului de Investigații pentru Siguranța Transporturilor din Singapore a arătat că un zbor a trecut peste o zonă cu activitate convectivă în dezvoltare, rezultând 19 secunde de turbulențe extreme. Un studiu din 2014 a arătat că pentru fiecare creștere de un grad Celsius a temperaturii globale, fulgerele cresc cu 12%. Schimbările climatice cresc diferențele de temperatură între aerul cald din sud și cel rece din nord, determinând un curent jet mai puternic, care poate provoca turbulențe atmosferice mai severe.

Impactul asupra pasagerilor și companiilor aeriene

Creșterea turbulențelor severe ar putea duce la mai multe incidente cu răniți sau chiar decese. Un sondaj recent a arătat că peste o cincime dintre adulții din Marea Britanie se tem de zbor, iar agravarea turbulențelor ar putea face călătoriile și mai dificile pentru aceștia. Aripile avioanelor sunt proiectate să reziste în condiții de turbulență, dar companiile aeriene se confruntă cu costuri economice ascunse legate de turbulențe.

Avtech, o companie de tehnologie, estimează că aceste costuri pot varia între 180.000 și 1,5 milioane de lire sterline pe an pentru fiecare companie aeriană, incluzând verificarea și întreținerea aeronavelor, compensațiile pentru întârzieri și devieri de zbor. Eurocontrol a raportat că vremea nefavorabilă a forțat companiile aeriene să zboare un milion de kilometri în plus în 2019, generând 19.000 de tone suplimentare de dioxid de carbon.

Soluții pentru prevenirea turbulențelor

Previziunile privind turbulențele s-au îmbunătățit, iar profesorul Williams sugerează că acum putem prezice corect aproximativ 75% din turbulențele din aerul limpede. Avioanele sunt echipate cu radare meteorologice care detectează furtunile din față. Southwest Airlines a decis să încheie serviciul de bord mai devreme pentru a reduce numărul accidentărilor cauzate de turbulențe. De asemenea, Korean Airlines a suspendat servirea tăițeilor în clasa economică din cauza riscurilor crescute.

Studiile recente analizează modalități alternative de construire a aripilor, inspirate de bufnițe, pentru a stabiliza aeronavele în aer tulburat. O start-up din Austria, Turbulence Solutions, a dezvoltat o tehnologie care reduce turbulențele moderate cu 80% în aeronavele ușoare. Inteligența artificială este, de asemenea, investigată ca o soluție potențială, dar experții subliniază că aceste tehnologii sunt încă departe de implementare pe avioanele comerciale mari.

Cu toate acestea, experții subliniază că turbulențele, deși mai frecvente și severe, nu reprezintă un motiv de panică. Căpitanul Davies afirmă că, de obicei, turbulențele nu sunt mai mult decât o neplăcere, dar ar putea însemna mai mult timp petrecut pe scaun cu centura de siguranță fixată.

Etichete:accidenteaeraviaticeavioaneclimaticecurentischimbariturbulente
Distribuie acest articol
E-mail Copiază legătură Imprimare
Articolul precedent unde mai sunt locuri libere in invatamantul profesional si dual in constanta iata lista completa pentru etapa a ii a de admitere 689027465aa93 Descoperă oportunitățile rămase în învățământul profesional și dual din Constanța: lista actualizată pentru a doua etapă de admitere!
Articolul următor ucisi acasa la scoala sau in spital sute de copii ucraineni mor in atacuri rusesti bombardarea zonelor civile e crima de razboi 689032de54350 „Tragedia copiilor ucraineni: sute de vieți curmate în atacuri rusești asupra locuințelor, școlilor și spitalelor. Atacurile asupra civililor reprezintă crime împotriva umanității.”
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Ad Image

Ultimele stiri

Cristian Tranulea strălucește la Amsterdam: trei medalii de aur la Cupa Mondială de înot în ape glaciale!

Cristian Tranulea strălucește la Amsterdam Constănțeanul Cristian Tranulea își continuă parcursul senzațional în Cupa Mondială…

15/12/2025

Ilie Bolojan în Parlament: „Opoziția a căzut în capcana rutinelor de cenzură. Semnatarii caută doar scandal!”

Ilie Bolojan în Parlament: Critici la adresa Opoziției Săptămână de foc în plan politic. Parlamentarii…

15/12/2025

Putin aspiră la o „pace autentică” în Ucraina. Kremlinul subliniază: liderul rus refuză „armistițiile superficiale”

Putin aspiră la o „pace autentică” în Ucraina Preşedintele rus Vladimir Putin respinge un „armistiţiu…

15/12/2025

Când se va relua primirea pacienților la Spitalul de copii „Sfânta Maria” din Iași: Declarația managerului

Când se va relua primirea pacienților la Spitalul de copii „Sfânta Maria” din Iași Gheorghe…

15/12/2025

Polonia intenționează să ofere avioane MiG-29 Ucrainei: „E preferabil decât să ajungă la reciclare”

Polonia intenționează să ofere avioane MiG-29 Ucrainei Polonia ar putea furniza Ucrainei între șase și…

15/12/2025

S-ar putea să vă placă și

vicepremierul tanczos barna sgr trebuie mentinut in forma actuala si lasat sa se stabilizeze inainte de extindere 69318e150e855
Economic

Tanczos Barna, vicepremier: „SGR trebuie conservat în actuala sa formă pentru a se stabiliza înainte de a fi extins”

Moderator Radu Bălescu
cum folosesti reactiile rapide emoji pentru a starni implicarea comunitatii in whatsapp 6827292fd0e48
Economic

„Îmbunătățește interacțiunea comunității tale pe WhatsApp cu ajutorul reacțiilor rapide!”

Moderator Radu Bălescu
instagram lanseaza o aplicatie de editare video 6808914bb1219
Economic

Instagram dezvăluie o nouă aplicație pentru rafinarea clipurilor video

Moderator Radu Bălescu
video ministrul mediului diana buzoianu anunta cand porneste programul rabla ce spune despre casa verde trebuie analizat foarte atent 68827a8abf6a0
Economic

Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, dezvăluie data de start a programului „Rabla” și subliniază importanța unei evaluări riguroase pentru Casa Verde.

Moderator Radu Bălescu
Reper News
Facebook Twitter Youtube
Site-ul nostru de știri îți pune la dispoziție cele mai recente informații și analize detaliate dintr-o gamă largă de domenii: politică, actualitate, economie, evenimente internaționale, lifestyle, sport și travel. Echipa noastră de jurnaliști monitorizează constant evoluțiile din întreaga lume, garantându-ți perspective echilibrate și obiective, pentru a te menține mereu bine informat.
Utile
  • Contact
  • Politica de Confidențialitate
© 2025 repernews.ro
Welcome Back!

Sign in to your account

Nume de utilizator sau Adresa de email
Parola

Ti-ai pierdut parola?