Fenomen îngrijorător: Intimidarea își face apariția încă din grădiniță
Fenomenul bullying-ului apare încă de la grădiniță, conform unui studiu realizat de Salvați Copiii. Opt din 10 educatori afirmă că în clasele lor există preșcolari care au fost supuși insultelor, iar în cele mai multe cazuri, comportamentul agresiv al copiilor este influențat de părinți.
Bullying-ul la vârste foarte fragede poate avea consecințe negative asupra dezvoltării sociale și emoționale a copiilor, afectând inclusiv performanța academică, subliniază psihologii. Excluderea de la jocuri și activități, neacceptarea în grup sau etichetarea sunt doar câteva dintre modurile în care se manifestă bullying-ul la grădiniță.
În cadrul studiului, s-a constatat că 75% dintre respondenți consideră că părinții contribuie la comportamentul agresiv al copiilor. Psihologii recomandă părinților să-și învețe copiii să-și exprime emoțiile în mod adecvat și să pună accent pe dezvoltarea empatiei și a respectului față de ceilalți. De asemenea, este important ca părinții să fie atenți la expunerea prelungită la ecrane.
Un părinte a observat: „Am văzut mulți copii de grădiniță, cu părinții lângă, în parc, la restaurant, iar copiii stau și se joacă pe telefon. Eu zic că tot de acolo trebuie mai mult control.” O altă mamă a adăugat: „Sunt foarte mulți copii care se bat, care se strigă, vorbesc foarte urât, înjurături.” O altă persoană a menționat: „E suficient să dea unul cu pumnul că celălalt copiază.”
Andreea Negrea, directoarea Grădiniței nr. 8 Târgu Jiu, a subliniat: „Cred că ar trebui să facem o diferență între cazurile de bullying și aceste divergențe care se petrec în rândul preșcolarilor. Dacă întâmpinăm, pe parcursul activităților, mici incidente, doamnele educatoare vorbesc cu părinții. Avem, de asemenea, consilierea săptămânală, pe care acestea o desfășoară cu părinții, cu ambii părinți, dacă este necesar.”
Lidia Bârsanu, psiholog DGASPC Gorj, a explicat: „Pot să-i afecteze pe viitor, pentru că ei nu au resursele necesare încât să gestioneze o astfel de situație și, automat, trebuie să intervină adultul, pentru că orice intervenție rapidă poate să salveze viața unui copil mai târziu.” Comportamentele agresive pot afecta și performanța academică, atrag atenția experții.
