Explorarea spectaculoaselor „tuneluri pentru urși”: muncă neobosită, zi și noapte!
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a vizitat șantierul unde o asociere de constructori români și bosniaci lucrează intens la cele două galerii ale tunelului de pe secțiunea Margina – Holdea (A1). Cu o echipă de 700 de muncitori și circa 300 de utilaje, lucrările se desfășoară non-stop, atât la tuneluri, cât și la terasamente și structuri (poduri și pasaje).
La tunelul T1, forajul a atins 66 de metri pe partea stângă și 18 metri pe partea dreaptă. Echipele UMB GRUP și Euro-Asfalt lucrează 24 din 24 de ore.
Secțiunea de autostradă Margina – Holdea este formată din două subsecțiuni: secțiunea E (9,13 km), care include tunelul forat cu două galerii, fiecare având o lungime de aproximativ 2,12 km, și secțiunea D, de 4 km, unde se finalizează lucrările dintr-un contract anterior.
În noiembrie, au fost anunțate progrese în lucrările la portalurile de acces/ieșire ale tunelurilor pe sectorul Margina – Holdea al autostrăzii A1 Lugoj – Deva. Aceste structuri vor fi unice în România datorită deschiderii mari de intrare, permițând accesul direct pe două benzi și banda de urgență (11,35 metri/sens).
Când va începe forarea tunelului 1, se va lucra pe o lungime de 75 de centimetri sau maxim 1 metru, utilizând „umbrele de țevi” înclinate de 15 metri, cu o suprapunere de 4 metri. La fiecare 75 de centimetri de forare, se vor monta plase, se vor introduce ancore și se va injecta beton special sub presiune, cu ajutorul mașinilor de torcret.
Siguranța muncitorilor este o prioritate, iar specialiștii în geologie vor fi prezenți pe șantier pentru a evalua natura terenului și a sugera tehnologia de execuție. Partenerii bosniaci ai antreprenorului, Euro-Asfalt, desfășoară activități topografice și pregătesc platforma de acces la viitoarele tuneluri.
Principalele lucrări ce vor fi realizate includ aproape 10 km de autostradă, 3 viaducte, 2 pasaje, 23 podețe, un Centru de Întreținere și Coordonare, și 2 tuneluri cu o lungime totală de 2,13 km, formate din câte două galerii unidirecționale pe fiecare cale de circulație, având o platformă de 11,25 m.
Antreprenorul lucrării este asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o.
Conform Acordului de mediu din 2013, realizarea acestor două tuneluri a fost impusă pentru a evita problemele de stabilitate și impactul negativ asupra mediului. Tunelurile au fost proiectate pentru a păstra intacte culoarele de tranzit pentru mamiferele mari într-o zonă de legătură între masivele Carpaților Occidentali, de unde și denumirea de „tuneluri pentru urși”.
