Executivul convoacă o sesiune specială pentru revizuirea normelor fiscale locale
Guvernul se va reuni miercuri într-o ședință extraordinară, în format hibrid, de la ora 14:00, pentru a discuta modificarea legislației privind impozitarea aplicată de primării. Scopul acestei întâlniri este de a permite primăriilor să finalizeze grilele de impozitare până la 1 ianuarie.
Luni a fost publicată în Monitorul Oficial Legea privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice, act normativ care prevede creșterea taxelor locale. Noua legislație va majora valoarea impozabilă a clădirilor atât în mediul urban, cât și în rural. Această reformă elimină reducerile tradiționale acordate până acum locuințelor vechi, ceea ce va genera costuri mai mari pentru proprietarii imobilelor construite înainte de 1990. Reducerile pentru clădirile cu vechime de peste 30 sau 50 de ani vor dispărea, ceea ce va duce la o creștere substanțială a sumelor datorate de milioane de proprietari.
Impozitul anual va continua să fie calculat prin înmulțirea suprafeței locuinței cu valoarea impozabilă, stabilită conform noilor grile, și cu cota de impozitare decisă de autoritățile locale. Majorările rezultate vor fi resimțite în special de proprietarii din orașele mari, unde valorile imobiliare sunt ridicate.
Impozitul pe o clădire rezidențială deținută de o persoană fizică se calculează prin aplicarea unei cote de impozitare, stabilită de consiliul local (de obicei între 0,08% și 0,2%) asupra valorii impozabile a clădirii. O noutate importantă este taxa suplimentară aplicată proprietăților considerate scumpe, care vizează imobilele cu valori ce depășesc 2,5 milioane de lei, unde se va aplica un impozit suplimentar de 0,9% pe suma care depășește acest prag. Această măsură afectează în special proprietarii de locuințe premium și gospodăriile cu mai multe proprietăți.
Modificările includ, de asemenea, introducerea unui impozit pentru mașinile electrice, în valoare de 40 de lei pe an. Se elimină scutirile pentru mijloacele de transport ale ONG-urilor și pentru multe categorii speciale, iar vehiculele hibride vor pierde jumătate din reducerea pe care o aveau anterior. Principiul „poluatorul plătește” va deveni determinant în stabilirea impozitelor auto. Pentru motoarele cuprinse între 1,6 și 2,0 litri încadrate în standardele Euro 0–Euro 3, impozitul va varia între 238 și 297 lei anual, iar pentru Euro 5, între 213 și 267 lei anual. În cazul mașinilor cu valoare mai mare de 375.000 lei, se va aplica o taxă suplimentară de 0,9% pe suma care depășește acest plafon.
