Evaluarea activelor Romaero nu acoperă datoriile companiei în insolvență
Valoarea de piață a bunurilor companiei de stat Romaero, controlată de Ministerul Economiei și aflată în insolvență de aproape un an și jumătate, nu este suficientă pentru a acoperi datoriile înscrise la masa credală, conform datelor oficiale. Recent, patrimoniul companiei a fost evaluat la 715,7 milioane lei, iar valoarea de lichidare este de aproape 536,8 milioane lei.
La 30 noiembrie 2023, Romaero avea active totale în patrimoniu de peste 900 milioane lei, dintre care terenuri și construcții reprezentau mai mult de 700 milioane lei. Tabelul preliminar de creanțe al companiei indică datorii recunoscute de 873,6 milioane lei, dintre care creanțele bugetare se ridică la 552,8 milioane lei, incluzând 466,19 milioane lei către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS).
Creditorii garantați, inclusiv BCR, CEC Bank și Banca Transilvania, au creanțe totale de 200,26 milioane lei, iar salariații au de recuperat 2,72 milioane lei. De asemenea, creditorii chirografari indispensabili au datorii totale de 6,76 milioane lei.
În ciuda dificultăților financiare, compania a reușit să reducă semnificativ pierderile anul trecut, cu peste 72%, de la 142,58 milioane lei în 2023 la 39,66 milioane lei în 2024, iar cifra de afaceri a crescut cu 37,13%, atingând aproape 55 milioane lei. Totuși, la finalul lunii aprilie 2025, Romaero avea datorii curente de aproape 16 milioane lei, inclusiv peste 9 milioane lei către bugetele statului.
Compania se confruntă cu o criză acută de personal calificat, fiind nevoită să angajeze muncitori din India. În cadrul celei mai recente ședințe a comitetului creditorilor, s-a discutat despre posibilitatea reducerii numărului de angajați, în special în rândul personalului TESA. Se preconizează disponibilizarea a 10% din personalul non-operativ până la finalul anului 2025.
În paralel, Romaero continuă litigiile în instanță pentru anularea actelor prin care terenuri și clădiri ale companiei au fost ipotecate și ulterior vândute. Aceste active erau destinate unei investiții într-un centru regional de suport tehnic pentru aeronave Airbus și Boeing, conform Planului de restructurare din 2022 al companiei.
