Estonia dezvoltă noi trasee alternative după închiderea căilor ce străbat Rusia
Estonia a închis definitiv două drumuri din sud-estul țării care traversează teritoriul rus, din motive de securitate. Guvernul estonian a început construcția de ocolitoare în jurul zonelor afectate.
Pe 10 octombrie, poliția și poliția de frontieră din Estonia au închis temporar un drum cunoscut sub numele de Saatse Boot, care traversează aproximativ un kilometru de teritoriu rus, după ce o unitate armată formată din șapte persoane în uniforme fără însemne a fost observată pe traseu. Estonia, la fel ca alte țări NATO din flancul estic al Alianței, este în alertă după invazia pe scară largă lansată de Rusia în Ucraina în 2022.
Conform unui acord semnat între Rusia și Estonia în 2003, șoferii aveau permisiunea de a traversa zona Saatse Boot fără a opri. Acest drum era utilizat în principal de localnici și turiști curioși, însă serviciile de securitate și oficialii estonieni nu utilizau ruta și nu aveau autoritate în zonă.
În urma evaluării amenințării, guvernul estonian a decis să închidă definitiv drumul Saatse Boot și o secțiune mai mică, cunoscută sub numele de Little Boot, care traversează teritoriul rus pe o distanță de aproximativ 30 de metri. Prim-ministrul Kristen Michal a declarat că „având în vedere evaluarea amenințării, aceste drumuri vor rămâne închise” și a subliniat că „activitatea rusă a crescut”, făcând vechiul acord „neviabil” în condițiile în care sunt prezente persoane înarmate.
Ministrul de Interne Igor Taro a afirmat că situația din Saatse este „calmă”, dar că nu se mai poate conta pe vechiul acord privind drumul, adăugând că este „dificil – și, în anumite situații, imposibil – să asigurăm siguranța persoanelor care trebuie să o folosească zilnic”.
Deși nu se știe motivul prezenței unității ruse pe drum, autoritățile locale estoniene suspectează că aceasta ar fi putut desfășura exerciții militare în apropiere. Vineri, mass-media locale au raportat că lucrările la ruta temporară din jurul Little Boot au început, fiind utilizate blocuri de beton pentru a împiedica vehiculele să utilizeze drumul. Lucrările la ocolirea secțiunii mai mari vor începe săptămâna viitoare și vor prelungi călătoriile localnicilor cu aproximativ 20 de kilometri.
Se estimează că noile drumuri vor fi finalizate până în toamna anului 2026 și vor costa 2,7 milioane de euro.
