Escrocheria coletului: Cum au adaptat infractorii strategiile de înșelăciune și ce semne de alarmă trebuie să recunoaștem
Infractorii au reinventat o metodă de înșelăciune, trimițând colete false cu ramburs, care conțin obiecte ieftine din China. Victimele sunt păcălite să plătească pachetul, crezând că este o comandă reală, dar descoperă, ulterior, că în interior se află șurubelnițe, ciocane sau jocuri care nu valorează aproape nimic.
Poliția recomandă verificarea etichetei coletului și returnarea pachetului dacă expeditorul este necunoscut. Escrocii trimit aleatoriu colete cu ramburs, cu valori cuprinse între 70 și 240 de lei. Odată ce pachetul ajunge la adresa victimei, aceasta poate crede că cineva din familie a plasat comanda și decide să plătească. Totuși, la deschiderea coletului, surpriza este neplăcută: conținutul este format din articole de foarte mică valoare.
Valentin Stan, reporter, subliniază: „Dacă ați deschis coletul și în interior nu este pachetul pe care l-ați comandat, deja este prea târziu, iar singura opțiune este să mergeți la poliție și să depuneți plângere. Ce ar trebui să faceți, însă, este ca, în momentul în care curierul vă dă coletul, să verificați eticheta. Dacă expeditorul vă este complet străin, atunci returnați pachetul curierului.”
Reprezentanții firmelor de curierat afirmă că infractorii nu le-au spart bazele de date, iar cel mai probabil au obținut datele personale de pe alte site-uri care nu au un nivel ridicat de protecție. Adriana Manu, reprezentant al unei firme de curierat, explică: „Obligația companiei de curierat este să preia un colet de la expeditor, să-l livreze destinatarului și să ramburseze banii în contul expeditorului, conform procedurii. Din păcate, noi nu știm ce se află în colet și nici dacă un anumit client a comandat un anumit colet de la o anumită companie.”
În ultimii ani, site-urile de comenzi au devenit ținta rețelelor de infractori. În unele cazuri, hoții clonează paginile web, iar clienții nu își dau seama, introducând datele cardului și, astfel, pierzând toți banii din cont. Sorin Stănică, de la Institutul de Prevenire a Criminalității, recomandă: „Dacă nu suntem siguri că acesta este unul legitim, este bine să nu introducem datele de card și să facem cumpărături cu plata ramburs.”
În ultimele săptămâni, paginile unor firme de curierat s-au umplut cu recenzii negative, oamenii povestind cum au fost înșelați cu sute de lei prin colete false cu ramburs. Multe dintre comenzile plasate au fost făcute pe site-uri precum Temu, Shein și AliExpres.
