Dragoș Pîslaru: 7,8 miliarde de euro în proiecte PNRR sub semnul incertitudinii
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a declarat că suma de 7,8 miliarde de euro, reprezentând proiecte de investiții din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), se află în prezent sub semnul întrebării. Potrivit acestuia, această situație a fost generată de populismul din administrarea țării și de mentalitatea de „merge și așa”.
Pîslaru a menționat, într-o conferință de presă, că s-a inițiat o discuție preliminară pentru a evalua care dintre proiectele PNRR pot fi implementate până la sfârșitul anului viitor. „Comisia Europeană, împreună cu echipele de la ministere și cu echipa de la MIPE, a început o discuție preliminară pentru a determina ce din totalul proiectelor PNRR poate fi fezabil implementat până la sfârșitul 2026”, a explicat el.
Ministrul a detaliat că suma de 7,8 miliarde de euro include proiecte referitoare la școli, spitale, autostrăzi, infrastructură feroviară, locuințe pentru tineri și dezvoltarea sectorului privat, toate având un risc semnificativ de ajustare. „Am ajuns aici din cauza populismului din administrarea țării, unde reformele necesare au fost respinse sau amânate din cauza lipsei de popularitate”, a adăugat el.
Pîslaru a subliniat că s-a investit multă energie în alegerea proiectelor pentru PNRR, dar mai puțină în implementarea acestora. „Mentalitatea de „merge și așa” este dăunătoare. Aceasta scade încrederea în modul în care administrația își asumă reformele”, a afirmat el.
Ministrul a discutat despre această situație cu premierul Ilie Bolojan, informându-l despre gravitatea problemei. Pîslaru a menționat că, în urma întâlnirii, premierul a convocat toate ministerele responsabile pentru implementarea reformelor și investițiilor majore.
De asemenea, Pîslaru a indicat că este necesară pregătirea cererii de plată numărul 4, care ar putea aduce între cinci și șase miliarde de euro, esențiale pentru finanțele publice din România. El a subliniat că va exista o renegociere a PNRR, cu scopul de a muta proiectele bune pe granturi pentru a evita pierderile financiare.
În ceea ce privește infrastructura, Pîslaru a menționat că există segmente din autostrăzile A7 și A8, care nu au progres fizic și care este puțin probabil să fie finalizate până la sfârșitul lui 2026. Probleme similare sunt întâmpinate și în sectorul feroviar, unde din cei 2741 de kilometri de infrastructură care trebuiau modernizați, 854 sunt cu semn de întrebare, reprezentând o sumă de 1,4 miliarde de euro.
„Infrastructura feroviară este o prioritate majoră a României. Vom găsi surse alternative de finanțare, însă trebuie să conștientizăm că întârziem și ratăm oportunitatea de a finaliza aceste proiecte la timp”, a concluzionat Pîslaru.
