Concedieri în NHTSA sub conducerea lui Musk
Într-o mișcare controversată, mai mulți experți în siguranța vehiculelor de la Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) au fost concediați la ordinul DOGE, o entitate informală condusă de Elon Musk. Aceste concedieri afectează în mod disproporționat divizia responsabilă cu evaluarea riscurilor asociate condusului autonom, exact tehnologia pe care Musk o consideră esențială pentru viitorul Tesla.
Decizia face parte dintr-un val mai larg de disponibilizări orchestrate de DOGE, care a concediat deja peste 20.000 de angajați federali. Printre agențiile afectate se numără și cele care reglementează sau colaborează cu Tesla, ceea ce ridică semne de întrebare legate de posibile conflicte de interese. Aproximativ 30 de angajați ai NHTSA au fost concediați în februarie, mulți dintre ei făcând parte din „biroul pentru siguranța vehiculelor autonome”.
Acțiunea ridică probleme serioase privind independența autorităților de reglementare, având în vedere legăturile acestora cu companiile lui Musk. În prezent, NHTSA are opt investigații active asupra Tesla, ca urmare a peste 10.000 de plângeri publice primite. Moralul în agenție a scăzut drastic, mai ales că NHTSA a fost un obstacol constant pentru Tesla, obligând compania la zeci de rechemări în service.
Concedierile, anunțate prin email de Valentine’s Day, au afectat 4% din personalul agenției, inclusiv angajați proaspăt recrutați. Oficial, motivul a fost „performanța slabă”, însă mai mulți angajați contestă această justificare, subliniind pierderea unor talente importante. Un fost angajat a avertizat că reducerea personalului afectează „în mod clar capacitatea NHTSA de a înțelege tehnologiile autonome”.
Un manager Tesla a declarat: „Să concediezi oamenii din divizia AV este o nebunie – ar trebui să angajăm mai mulți acolo. Avem nevoie de un cadru național pentru vehicule autonome, altfel nu putem scala FSD sau serviciul de robotaxiuri.” Viitorul programului AV STEP al NHTSA, destinat evaluării mașinilor autonome, este acum incert. Oficialii agenției tem că Musk ar putea influența procesul de aprobat pentru a-și lansa rapid noile vehicule.
Un alt domeniu vulnerabil este raportarea accidentelor. Începând cu 2021, NHTSA obligă producătorii auto să raporteze în 24 de ore orice accident serios implicând sisteme automate. Această regulă a fost esențială pentru demararea anchetelor împotriva Tesla.
Din cele opt investigații active, cinci vizează afirmațiile lui Musk despre Autopilot și FSD – componente esențiale pentru valoarea Tesla. Plângerile privind „frânările fantomă” au crescut brusc în 2022, iar în octombrie 2024 un Model 3 s-a oprit brusc în FSD, evitând la limită o coliziune frontală.
Jonathan Morrison, fost executiv Apple, a fost nominalizat pentru a conduce NHTSA. El va trebui să gestioneze relația complicată dintre agenție și Musk, fără a încetini inovația în domeniul vehiculelor autonome. Un fost oficial NHTSA a subliniat că Tesla se mișcă rapid și că acest lucru poate pune vieți în pericol, menționând că au fost deja decese care puteau fi prevenite.
