DNSC: Fenomenul deepfake revine cu celebrități ce par să susțină oportunități de investiții
O serie de atacuri cibernetice agresive, de tip scam, în care sunt utilizate videoclipuri realizate cu deepfake, au fost semnalate pe platformele de socializare, imediat după alegerile prezidenţiale. Directoratul Naţional pentru Securitate Cibernetică (DNSC) a informat că, după alegeri, a observat o revenire destul de agresivă a scam-urilor cu investiţii false, denumite de Meta CELEBaits, deoarece implică clipuri cu persoane celebre care par să susțină aceste „oportunităţi de investiţii” ca un program rapid de îmbogățire.
DNSC a identificat astfel de iniţiative pe platformele Meta, precum și pe YouTube, implicând figuri precum preşedintele Nicuşor Dan și fostul preşedinte interimar Ilie Bolojan. O platformă falsă de investiţii, creată de infractori din mediul online, foloseşte tehnologia deepfake pentru a genera clipuri cu mesaje modificate. Acești infractori utilizează videoclipuri existente ale persoanelor publice din România, cum ar fi preşedintele și premierul, a căror mesaj iniţial este alterat prin inteligenţa artificială.
După procesarea acestor clipuri, persoanele din video par că promovează un program de investiţii cu potenţiale profituri mari. Prin această metodă, infractorii încearcă să atragă victime, convingându-le să ofere date sensibile sau să investească bani în oferte inexistente. Toate aceste informaţii și sumele de bani ajung în posesia atacatorilor, subliniind natura acestei campanii de înşelătorie digitală, care combină ingineria socială cu tehnologia deepfake.
Specialiștii în securitate cibernetică oferă câteva indicii pentru recunoașterea videoclipurilor realizate cu tehnologia deepfake: mişcarea buzelor nu este sincronizată cu vocea, expresiile faciale sunt rigide sau nenaturale, fundalul pare artificial sau animat, iar ochii nu clipesc natural sau au priviri „goale”. DNSC a întocmit un ghid dedicat recunoaşterii conţinutului deepfake, disponibil pe site-ul instituţiei.
