Dilema Flotei Americane: Fără Avioanele F/A-XX, Portavioanele Riscă să Devină Depășite
Marina și Congresul Statelor Unite se confruntă cu guvernul condus de președintele Donald Trump în încercarea de a continua contractul pentru un nou avion de vânătoare din generația următoare, numit F/A-XX. Acest program are scopul de a înlocui flota învechită de avioane F/A-18 Super Hornet cu aeronave noi, de tip „invizibil”, care ar trebui să fie disponibile în deceniul 2030. Marina militară a dorit să anunțe în martie compania câștigătoare a contractului, evaluat la sute de miliarde de dolari, dar oficialii din Pentagon încearcă să întârzie programul cu până la trei ani, invocând îngrijorări legate de capacitatea tehnică și de producție.
În martie, US Air Force a încheiat un contract cu Boeing pentru avioane de vânătoare F-47, o versiune invizibilă de generația a șasea, care va înlocui aeronavele F-22 din generația a cincea. US Air Force a anunțat că intenționează să achiziționeze cel puțin 185 de avioane de acest tip. În ceea ce privește contractul cu US Navy, competiția se desfășoară între Boeing și Northrop Grumman, Lockheed Martin fiind eliminată din cursă.
O întârziere de trei ani ar duce la anularea efectivă a programului F/A-XX în versiunea sa actuală, deoarece contractele și prețurile ar expira, impunând reluarea competiției. Disputa privind finanțarea F/A-XX subliniază probleme mai ample legate de viitorul aviației navale și rolul portavioanelor în confruntarea cu China. Întârzierea ar putea lăsa marina militară fără un avion de vânătoare modern, capabil să opereze de pe portavioane, în anii 2030 și ulterior, subminând astfel capacitatea flotei americane de a proiecta forță în medii disputate.
China a testat deja avioane avansate precum J-50 și J-36, despre care susține că sunt din generația a 6-a, cu care s-ar putea confrunta avioanele marinei militare a SUA. Un oficial american a avertizat că „America nu va putea face mare lucru cu portavioanele peste 30 de ani, dacă nu investește într-un avion de vânătoare din generația următoare pentru marina militară.” Acesta a subliniat importanța deciziilor rapide, a razei de acțiune extinse, integrării cu sistemele autonome și letalității maxime în viitorul luptelor aeriene, în special în regiunea indo-pacifică.
Guvernul lui Trump insistă asupra revizuirii conținutului și modalității de realizare a achizițiilor Pentagonului pentru diverse articole, inclusiv avioane. Elon Musk, consilierul președintelui, a caracterizat avioanele de vânătoare cu echipaj drept „depășite”, având în vedere ascensiunea dronelor. Cu toate acestea, unii experți în apărare susțin că sistemele de bruiaj inamice pot înfrunta vehiculele aeriene autonome, ceea ce face necesară prezența echipajelor umane în luptă.
În prezent, US Navy dispune de aproximativ 128 de avioane F/A-18, utilizate din mijlocul anilor 1990. Biroul de evaluare a costurilor din subordinea ministrului apărării, Pete Hegseth, intenționează să taie finanțarea pentru dezvoltarea avioanelor din generația următoare și să redirecționeze cele 454 de milioane de dolari primite pentru F/A-XX către alte programe în bugetul pentru anul fiscal 2025. De asemenea, Pentagonul se pregătește să ceară Congresului să nu aloce 500 de milioane de dolari pentru programul F/A-XX, sumă inclusă într-un proiect de lege pentru accelerarea dezvoltării noilor avioane de vânătoare.
Această posibilă întârziere de trei ani și reducerile de finanțare nu au fost raportate anterior și au provocat reacții din partea marinei militare și a mai multor membri importanți ai Congresului, care au avertizat împotriva acestor decizii.
