Analiza piețelor de vârf ale celor mai populare mărci auto
În contextul vânzărilor auto globale, apar întrebări esențiale privind dependența mărcilor de anumite piețe. De exemplu, unde se vând cel mai bine mașinile Ford și care este ponderea Chinei în vânzările BYD? Este Europa importantă pentru Hyundai și Kia sau piețele din China și SUA sunt suficiente pentru coreeni? Aceste întrebări sunt relevante în analiza dependențelor din industria auto.
Crizele din industria auto au evidențiat dependența mărcilor majore de una sau două piețe, în timp ce expunerea pe alte piețe globale este redusă sau inexistentă. Exemple relevante includ grupurile franceze Renault și Stellantis, care au o expunere excesivă pe piața europeană și o prezență aproape inexistentă în China, cea mai mare piață auto din lume.
O analiză realizată de Jato Dynamics arată că există două sau trei mărci globale cu o distribuție echilibrată pe piețele internaționale, ceea ce reprezintă un avantaj semnificativ în momente de criză. În contrast, analiza subliniază dependența marilor companii chineze de piața internă în competiția cu constructorii tradiționali din Occident.
Distribuția globală a mărcilor auto
Cel mai mare producător auto din lume, Toyota, se bucură de o distribuție globală echilibrată, cu vânzările din SUA și Canada reprezentând aproape un sfert din producția sa totală. China este a doua piață pentru Toyota, dar concurența tot mai acerbă face dificilă atingerea unor cote de piață ridicate.
Volkswagen are cea mai solidă poziție în China, cu o cotă de piață de 42%, urmată de Europa, care contribuie cu peste 35% din vânzările sale. Piețele nord-americane nu reușesc să aducă volumul dorit, iar America de Sud, deși nu este la fel de dezvoltată, reprezintă aproape 20% din totalul vânzărilor.
Ford, al treilea mare producător auto global, depinde complet de piața din SUA și Canada, care constituie 58% din totalul vânzărilor. China are o pondere neglijabilă în strategia Ford, iar Europa, deși este a doua piață ca mărime, nu reușește să genereze profit constant.
BYD, un producător chinez, a ajuns pe locul patru în industria auto globală, dar este extrem de dependent de piața din China, cu 92% din vânzări realizate acolo. Totuși, compania investește în extinderea pe piețele internaționale, în special în Asia, America de Sud, Europa și Orientul Mijlociu.
Hyundai și Kia, ocupând locurile 5 și 10 în industria auto globală, au o dependență semnificativă de piața din SUA și Canada, cu 26% și, respectiv, 30% din vânzări, având în același timp o prezență solidă în China, dar cu o penetrare mai slabă în comparație cu piața europeană.
Honda are o dependență de 39% de piața din America de Nord și 25% de China, echilibrându-și astfel vânzările cu cele din Japonia și Coreea de Sud. Alte mărci, precum Suzuki și Chevrolet, evidențiază dependențe specifice, cu 58% din vânzări concentrate în Asia de Sud și 62% în SUA, respectiv 20% în America de Sud.
Nissan, în ciuda dificultăților actuale, reușește să mențină o distribuție echilibrată, cu 31% din vânzări în SUA și 20% în China, având o acoperire decentă în Europa și alte piețe globale, ceea ce îi permite să supraviețuiască în contextul crizei actuale.
