Destinul avionului de vânătoare european de generație nouă: adevăruri ce vor ieși la iveală în curând!
Franța și Germania trebuie să răspundă până la sfârșitul anului la numeroase întrebări privind avionul de vânătoare de nouă generație al Europei, dar ambele țări afirmă că sunt hotărâte să continue programul. „În lunile următoare va veni momentul adevărului. Toată lumea trebuie să contribuie la găsirea soluțiilor, inclusiv companiile; nu se pune problema să avem probleme fără soluții”, a declarat ministrul francez al Apărării, Sébastien Lecornu, după întâlnirea cu ministrul german al Apărării, Boris Pistorius, în orașul natal al acestuia, Osnabrück.
„Săptămânile următoare vor fi cruciale”, scrie Politico. „Niciunul dintre noi nu are cea mai mică îndoială că faza 2 va veni. Dar până atunci, mai sunt câteva întrebări la care trebuie să răspundem”, a repetat Pistorius, referindu-se la construirea unui demonstrator real, cunoscut în programele de înarmare ca faza 2.
Sistemul aerian de luptă al viitorului (FCAS) a fost lansat în 2017 de președintele Emmanuel Macron și de cancelarul de atunci Angela Merkel, iar acum include și Spania. Proiectul este condus în comun de Dassault din Franța, Airbus Defence and Space din Germania și Indra din Spania, și este conceput pentru a livra un avion de vânătoare de nouă generație până în 2040. Însă, în prezent, proiectul este blocat din cauza dezacordurilor privind împărțirea sarcinilor, pe care Parisul și Berlinul încearcă să le rezolve.
Dassault dorește să preia conducerea în fabricarea avionului de luptă FCAS New Generation Fighter (NGF), în contextul relațiilor tensionate cu Airbus. O întrebare crucială pentru Paris și Berlin este dacă companiile vor putea respecta termenul limită din 2040, care nu este negociabil din partea franceză. Lecornu a afirmat că preocupările exprimate de Dassault, conform cărora organizarea actuală a programului ar putea duce la întârzieri, trebuie „auzite”, adăugând că împărțirea sarcinilor industriale este, în ultimă instanță, o „decizie politică”.
Un alt obstacol a fost politica strictă a Germaniei în materie de exporturi. Berlinul a refuzat anterior să vândă arme țărilor cu un bilanț neclar în materie de drepturile omului, în timp ce Franța vinde armament țărilor din Golf, precum Qatar. Pistorius a dorit însă să calmeze îngrijorările Franței, afirmând că „partenerii noștri în proiectele comune de înarmare trebuie să poată conta pe noi, mai ales în ceea ce privește exporturile”, adăugând că Comisia Europeană nu ar trebui să aibă niciun rol în exporturile de arme.
„Faza 1B se încheie în decembrie, iar atunci vor trebui luate deciziile. Odată ce faza 2 va fi validată, vom construi împreună aeronava”, a declarat Lecornu. El a subliniat că, între timp, forțele aeriene și agențiile de achiziții de armament ale celor două țări vor trebui să colaboreze. Nu se așteaptă nicio decizie în cadrul consiliului franco-german de securitate și apărare care va avea loc la Toulon la sfârșitul lunii august, a adăugat ministrul francez. O altă reuniune ministerială dedicată FCAS este programată pentru luna octombrie.
„Proiectul a fost structurat în faze încă de la început… Nu este neobișnuit să examinăm fiecare fază în detaliu”, a declarat Pistorius reporterilor. „Nu este vorba de o resetare sau de o revizuire, ci pur și simplu de o verificare a situației actuale și a problemelor existente.”
Alte probleme aflate pe agenda de joi au inclus Eurodrone – un proiect european de drone MALE (Medium Altitude/Long Endurance – Altitudine medie, rezistență extinsă) pe care Parisul intenționează să îl abandoneze –, cooperarea în domeniul sistemelor de avertizare timpurie și un tanc de luptă franco-german de nouă generație, cunoscut sub numele de Main Ground Combat System (MGCS). Proiectul MGCS se accelerează, a declarat Armin Papperger, CEO al Rheinmetall, în timpul unei vizite la una dintre fabricile companiei sale din Unterlüss, împreună cu Pistorius și Lecornu. „Este ceea ce doresc politicienii, dar și industria”, a spus el.
