Descoperă misterele Renault 5: piese din Duster, Captur și Clio, ce își vor face loc pe Sandero electric!
Dacia a contribuit la succesul modelului Renault 5, furnizând o parte dintre componentele platformei AmpR Small. Inginerii francezi au electrificat platforma CMF-B cu piese din stocul propriu, pentru a menține costurile reduse. Renault 5 este un pariu câștigat al fostului CEO al companiei, Luca de Meo, destinat relansării vânzărilor de automobile electrice și competiției cu giganții VW Group și Stellantis, care dispun de o gamă extinsă de vehicule electrice (BEV).
Printre soluțiile tehnice utilizate pentru Renault 5 se numără platforma AmpR Small, care a fost dezvoltată pe baza CMF-BEV, și care este strâns legată de CMF-B, arhitectura utilizată la modelele Dacia. Un specialist implicat în proiectul R5 a subliniat că timpul scurt disponibil și obiectivele stricte au determinat echipa să găsească cele mai eficiente soluții.
Șasiul dedicat propulsiei electrice permite o amplasare optimă a bateriei, în contrast cu platformele multi-propulsie, cum ar fi cele de la Stellantis sau BMW, care impun anumite restricții. Această poziționare a celulelor de baterie a asigurat nu doar o protecție superioară a bateriei, ci și o rigidizare mai bună a structurii. De asemenea, a rezultat o consolă frontală foarte scurtă, ceea ce a contribuit atât la designul sportiv dorit, cât și la un spațiu interior generos, în ciuda dimensiunii reduse a mașinii (sub 4 metri).
Un dezavantaj al acestei abordări este că Renault 5 a fost proiectată cu cea mai mare dimensiune a bateriei pe care caroseria o poate găzdui, ceea ce înseamnă că nu va putea fi extinsă în viitor. Modelul este oferit cu două opțiuni de baterie: una de 40 kWh, cu trei module, și cea mai mare, de 52 kWh, cu patru module, fiecare modul având o greutate de 55 kg, rezultând o greutate totală de 220 kg pentru bateria de 52 kWh.
Componentele platformei AmpR Small au fost preluate de la modelele actuale din gama Renault și Dacia, care utilizează platforma CMF-B. De exemplu, direcția este similară cu cea de pe Captur, iar suspensia față este comparabilă cu cea de pe Clio și Captur, cu mici modificări. Suspensia spate este independentă, permițând un spațiu mai mare pentru baterie, amplasată spre spate, pentru o distribuire mai bună a masei.
În cadrul portofoliului CMF-B, soluția tehnică cea mai convenabilă a fost cea de pe Duster și Bigster, în variantă 4×4, cu o structură inferioară similară cu cea de pe Duster, ceea ce a permis economii de buget și câștigarea de spațiu. Proiectarea întregului proces de fabricație a urmărit scurtarea timpului de asamblare de la 14 ore (cât este necesar pentru Megane E-TEch) la doar 10 ore, prin reducerea semnificativă a numărului de piese, cu aproximativ 250 mai puține comparativ cu Zoe.
Renault 5 a fost lansat în 2024, iar livrările au început în acest an, înregistrând o creștere rapidă a comenzilor pe toate piețele europene. După primele șase luni ale anului, Renault 5 a livrat deja 34.175 de exemplare în Europa, devenind cel mai vândut automobil electric în mai multe piețe majore și lider al segmentului electric în Franța, Germania, Italia și Spania.
