DECIZIE: Dubele pentru transportul corespondenței secrete NATO și UE s-au defectat complet
După 10 de ani de utilizare, cele două dube Volkswagen cu care România transportă corespondență secretă NATO și UE s-au defectat complet și necesită înlocuire. Ca urmare, Guvernul a decis să acorde Oficiului Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat (ORNISS) o derogare de la ″ordonanța austerității″ din 2023, care interzice instituțiilor publice achiziția de mașini, pentru ca Oficiul să își procure vehicule noi.
Cheltuielile necesare achiziționării noilor autoturisme sunt estimate la echivalentul în lei al sumei de 1,5 milioane de lei și vor fi suportate din bugetul ORNISS, în limita fondurilor bugetare aprobate pentru anul 2025.
În prezent, ORNISS desfășoară activitatea de curierat pentru materialele NATO și UE clasificate cu cele două autovehicule marca Volkswagen Multivan, achiziționate în anul 2015, înlocuind dube cumpărate în 2005. De la achiziție și până acum, s-au efectuat peste 160 de misiuni de curierat, fiecare vehicul având în medie aproximativ 200.000 km la bord.
În ultimii ani, pe fondul găzduirii de către România a Comandamentelor Multinaționale de Corp (Sibiu) și de Divizie (București), a Brigăzii Multinaționale (Craiova) și a altor Grupuri de luptă constituite în contextul războiului din Ucraina, s-a înregistrat o creștere semnificativă a volumului de materiale clasificate care trebuie transportate. De asemenea, a crescut urgența desfășurării acestor activități.
Pe parcursul ultimelor misiuni, autovehiculele au prezentat defecțiuni majore, iar curierii ORNISS au fost nevoiți să facă eforturi considerabile pentru a desfășura activitățile în condiții optime. În anul 2024, din cele 14 misiuni programate, 3 au eșuat din cauza defecțiunilor vehiculului. Până în luna iunie a anului 2025, au fost efectuate 5 misiuni de curierat, iar alte 4 au eșuat din aceleași motive.
Cheltuielile necesare pentru readucerea mijloacelor auto în București și pentru remedierea defecțiunilor au fost de aproximativ 19.000 lei pentru anul 2024 și sunt estimate la 18.000 lei pentru cele două situații din 2025. Defecțiunile care au dus la imposibilitatea desfășurării misiunilor nu sunt cauzate de uzură normală, ci de faptul că vehiculele și-au încheiat ciclul de viață, având un număr total de 280.500 km și 181.000 km efectuați.
Estimările pentru costurile de încercare de repunere în funcțiune a unuia dintre vehicule se ridică la aproximativ 80.000 lei. În cursul anului 2025, s-a constatat că mijloacele auto nu mai pot fi repuse în circulație din cauza defecțiunilor constatate. Neadoptarea urgentă a unor măsuri pentru achiziția de vehicule corespunzătoare ar putea pune în pericol integritatea corporală și viața celor care desfășoară aceste misiuni.
