De ce strâmtoarea Ormuz, amenințată de Iran cu închiderea, joacă un rol esențial în comerțul global?
Decizia președintelui american Donald Trump de a bombarda trei instalații nucleare iraniene a amplificat temerile privind escaladarea conflictului din Orientul Mijlociu. Alăturându-se Israelului în cea mai mare acțiune militară occidentală împotriva Republicii Islamice de la revoluția din 1979, lumea se pregătește acum pentru un eventual răspuns din partea Iranului. Una dintre modalitățile prin care Iranul ar putea reacționa este închiderea strâmtorii Ormuz, o rută comercială vitală prin care trec zilnic peste 20 de milioane de barili de petrol, reprezentând 20% din rezervele mondiale de petrol.
Importanța geostrategică a strâmtorii Ormuz
Strâmtoarea Ormuz, situată între Oman și Iran, leagă Golful Persic de Golful Oman și Marea Arabiei. Având o lățime de doar 33 km în cel mai îngust punct și o bandă de navigație de doar 3 km, aceasta este considerată un punct critic pentru transportul global de petrol. Guvernul chinez a solicitat evitarea unei escaladări care ar putea afecta economia globală, în contextul în care senatorul american Marco Rubio a cerut intervenția Beijingului pentru a preveni închiderea strâmtorii de către Iran. Închiderea acesteia ar avea un impact major asupra comerțului global, în special asupra Chinei, care este cel mai mare importator de țiței iranian.
Fluxul de petrol și implicațiile comerciale
În 2023, fluxul zilnic de petrol prin strâmtoarea Ormuz a fost de aproximativ 20,9 milioane de barili, ceea ce reprezintă 20% din consumul global de lichide petroliere. Această zonă joacă, de asemenea, un rol vital în traficul global de containere, datorită porturilor Jebel Ali și Khor Fakkan, care servesc ca huburi regionale pentru Dubai, Asia de Sud și Africa de Est. Orice deviere de la această rută critică ar putea provoca întârzieri semnificative în lanțurile de aprovizionare și creșteri de costuri.
Consecințele închiderii strâmtorii Ormuz
Închiderea strâmtorii ar avea nu doar un impact economic asupra SUA, provocând o creștere a prețului petrolului și un efect inflaționist global, ci și un efect de autovătămare economică pentru Iran, având în vedere că petrolul iranian utilizează aceeași rută de acces. Aceasta ar putea duce la implicarea statelor arabe din Golf, care au criticat atacul israelian, pentru a-și proteja propriile interese. China, care cumpără aproape 90% din exporturile de petrol ale Iranului, ar fi grav afectată. Rubio a subliniat că este esențial ca guvernul chinez să acționeze pentru a preveni închiderea strâmtorii, având în vedere dependența sa de această rută pentru petrol.
Declarațiile oficiale ale Iranului
Potrivit postului de televiziune iranian Press TV, parlamentul iranian a aprobat o măsură de închidere a strâmtorii Ormuz, dar decizia finală va reveni liderilor de vârf ai Iranului. Ministrul de externe al Iranului, Seyed Abbas Araghchi, a făcut referire la posibilele consecințe ale atacurilor americane, afirmând că acestea „vor avea consecințe veșnice”. Liderul suprem al Iranului, ayatollahul Ali Khamenei, a comentat că Israelul a comis o „greșeală gravă” și „trebuie pedepsit”, fără a menționa închiderea strâmtorii Ormuz.
