De ce românii s-au opus voucherele pentru automobile electrice
Diminuarea valorii tichetelor Rabla pentru mașinile electrice a dus la scăderea interesului populației pentru acest tip de voucher, a anunțat ministrul Mediului, Diana Buzoianu. Bugetul pentru mașini non-electrice s-a epuizat în doar 13 minute de la lansarea programului Rabla. În prezent, ecotichetul pentru mașinile complet electrice are o valoare de 18.500 lei.
„Faptul că a scăzut valoarea tichetelor pentru mașinile cu motor electric a dus automat și la scăderea interesului pentru acest tip de vouchere. Sigur, noi vorbim totuși despre o alocare de peste 70% în acest moment pe tichetele pentru mașini cu motorul electric”, a declarat Diana Buzoianu.
Ministrul a subliniat că, în cazul în care banii pentru mașini electrice nu se vor epuiza, vor fi redirecționați pentru vouchere de mașini cu motoare termice sau hibride. „Deși nu credem că va fi cazul acesta, dar în măsura în care, într-un anumit termen rezonabil, nu se vor finaliza toate aceste etichete pentru mașinile cu motor electric, am prevăzut legislația necesară să poată fi dus bugetul de la mașinile electrice la mașini cu motor termic sau la mașini hibrid. Dar eu cred că în câteva ore sau, mă rog, în câteva zile se vor consuma inclusiv tichetele cu mașinile electrice”, a spus aceasta.
Buzoianu a menționat că suma inițială de 7.500 euro, prevăzută pentru tichetele de mașini electrice înainte de micșorare, ar fi generat un interes mai mare din partea aplicanților, dar a adăugat că „nu înseamnă neapărat că era o măsură corectă”. Ea a comparat această situație cu programul Rabla Tractoare, unde valoarea voucherului era de 80% din valoarea tractorului, atrăgând astfel un număr mare de solicitanți în primele secunde de la lansare.
Diana Buzoianu a concluzionat că programul trebuie să țină cont de bugetul disponibil, având în vedere deficitul pe care îl poate suporta, iar valoarea voucherului trebuie să reflecte micșorarea bugetului general. „Deci, este un calcul matematic”, a afirmat ea.
