De ce ouăle devin din ce în ce mai rare în magazine
Rafturile cu ouă devin din ce în ce mai goale în magazinele din România, iar motivul principal este că fermierii aleg să exporte produsele pentru profituri mai mari. Aproape 40% din producția internă ajunge în țări precum Germania și Franța, care au fost afectate de gripa aviară, dar și în Statele Unite.
În ultimele săptămâni, consumatorii au observat o scădere a disponibilității ouălor românești, cu puține sortimente disponibile în magazine. Exportul masiv de ouă românești pe piețele europene și nord-americane, unde prețurile sunt mai bune pentru producători, este principalul motiv al acestei situații. În 2024, România a exportat 33.000 de tone de ouă, dar pe primele opt luni ale acestui an această cifră a fost deja depășită, ajungând la 35.000 de tone.
Piața ouălor din România a crescut exponențial în ultimul deceniu, iar exporturile au crescut de peste cinci ori, principalele piețe europene fiind Italia și Germania. În România, prețul de producție al ouălor este printre cele mai mici din Uniunea Europeană, un ou la poarta fermei costând 0,60 lei, iar în magazine prețul ajunge până la un leu. Ouăle bio costă puțin mai mult.
George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale, a declarat că nu anticipează o criză a acestui produs. El a menționat că există informații despre tensiuni în lanțul de aprovizionare care au dus la sincope în acoperirea permanentă a magazinelor cu ouă. Aceste tensiuni sunt cauzate, pe de o parte, de caracterul sezonier al produsului și, pe de altă parte, de oportunitățile suplimentare de export, având în vedere deficitele cauzate de gripa aviară în anumite piețe din Europa de Vest.
Bădescu a asigurat consumatorii că experiența celor care lucrează în aprovizionarea marilor rețele va ajuta la remedierea situațiilor menționate cât mai curând.
