Daniel David: Sistemul educațional pierde mulți copii
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că sistemul educațional preuniversitar suferă din cauza unei rate mari de abandon. Potrivit acestuia, sute de mii de copii nu ajung în sistemul educațional, iar cei care finalizează ciclurile cheie nu dispun de competențele necesare pentru a face față provocărilor vieții.
„Văd un sistem educațional preuniversitar care pierde pe parcurs foarte mulți copii, rata abandonului este foarte mare… Văd copii care, deși au fost prinși în școală, la sfârșitul ciclurilor cheie nu au competențe suficient de dezvoltate pentru a face față vieții”, a afirmat David.
Ministrul a subliniat și problema analfabetismului funcțional, menționând că există o rată foarte mare în acest sens. „Nu văd un sistem educațional care să construiască pe aceste atribute pe care le avem, creativitate și inteligență”, a adăugat el. De asemenea, a evidențiat fragmentarea în zona cercetării și competiția internațională, subliniind dificultățile în atragerea de proiecte și fonduri.
Soluții pentru problemele din educație
Daniel David a propus soluții pentru aceste probleme, menționând că acestea sunt complicate, dar pot începe cu măsuri simple. „Imediat după Paști, vom evalua toți actorii care contează din sistemul de cercetare, universități, institute ale Academiei. După evaluare, vom ști cine este competent internațional, astfel încât să îi susținem pe aceștia”, a explicat el. Aceasta include măsuri de intervenție pentru cei cu potențial competitiv și reforme majore pentru cei care funcționează prost.
Ministrul a subliniat importanța unei concentrări academice, propunând formarea unor institute mai mici pentru a crea o masă critică care să conteze în zona de cercetare și inovare. „După ce ai așezat această structură, poți cere bani mai mulți, poți atrage granturi internaționale”, a adăugat el.
Învățământul superior și misiunea universităților
În ceea ce privește învățământul superior, David a subliniat necesitatea ca universitățile să își precizeze misiunea. „Le-am cerut să își asume una dintre cele 3 misiuni: educație și cercetare avansată, educație și cercetare și categoria universităților de educație, focusate pe formarea de resursă umană. Țara are nevoie de toate cele trei categorii”, a declarat el. David a solicitat ca aceste clarificări să fie făcute până în luna iunie, când se va putea face o evaluare publică a universităților din fiecare categorie.
