Daniel David: Admiterea în clasa a V-a la unele școli, o soluție temporară până la reformele necesare
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că examenul de admitere pentru clasa a V-a în anumite școli nu reprezintă un „mecanism de bune practici”, ci o soluție temporară pentru selecția elevilor în unitățile de învățământ cu cerere mare de înscriere în ciclul gimnazial. David a subliniat că această abordare este necesară până la realizarea unei reforme a curriculumului.
În cadrul unei conferințe susținute la Guvern, David a fost întrebat despre impactul acestor examene asupra copiilor de 11 ani. El a afirmat că nu este de acord cu examenele de selecție foarte dure în învățământul obligatoriu, menționând că s-a discutat și despre evaluarea națională din clasa a VIII-a. „Până când vom face reformele necesare, nu avem alte mecanisme pentru a face o testare standardizată a copiilor”, a explicat el, adăugând că școlile sunt inegale între ele și notele acordate de profesori sunt adesea inconsistenta din lipsa unor standarde comune.
David a recunoscut că există părinți care aleg să-și ducă copiii la alte școli decât cele alocate, iar în cazul în care cererea depășește numărul de locuri disponibile, selecția se poate face printr-un examen. Totuși, el a clarificat că examenul de clasa a V-a nu este obligatoriu pentru copiii care rămân în școala de care aparțin, statul având astfel responsabilitatea de a asigura o tranziție lină.
Ministrul a accentuat că examenul de admitere ar trebui să fie o „soluție de moment” adoptată de unele școli până la realizarea reformelor în sistemul educațional. „Cred că examenele din cadrul unui învățământ obligatoriu, care au altă funcție decât cea de formare, sunt importante, dar caracterul lor de a face selecție pentru a trece dintr-o clasă în alta nu este indicat”, a adăugat el, reiterând că aceste soluții sunt temporare și nu reflectă bune practici în prezent.
