Damen Mangalia implementează strategii de stabilizare, iar România explorează oportunități cu un nou investitor
Conducerea Șantierului Naval Damen Mangalia anunță măsuri de stabilizare financiară și relansare economică, în contextul provocărilor recente. Planul este prezentat după ce Sindicatul Liber Navalistul (SLN) a anunțat organizarea a două acțiuni de protest vineri, în fața Ministerului Economiei și a Guvernului, din cauza agravării situației șantierului, aflat în insolvență și cu activitatea suspendată temporar din iunie 2024.
Muncitorii solicită acțiuni urgente din partea statului român pentru redresarea șantierului naval din Mangalia. Peste 800 de angajați activi vor primi salariile în două tranșe, 60% între 12-16 mai și restul de 40% între 26-30 mai. Fondurile necesare plăților provin din recuperarea creanțelor și avansuri de la clienți. Conducerea rămâne angajată într-un dialog constant cu partenerii comerciali pentru asigurarea continuității activității.
Activitatea se bazează pe contracte de reparații, cu cel puțin 13 proiecte suplimentare planificate până la finalul anului, ceea ce va permite acoperirea costurilor operaționale. Guvernul român a ajuns în negocieri avansate cu un potențial investitor care vrea să închirieze angajații și facilitățile din Șantierul Naval Damen Shipyards Mangalia, menținând astfel activitatea economică pentru plata salariilor angajaților.
Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a declarat că discuțiile cu potențiali investitori sunt aproape zilnice. Se caută soluții inclusiv cu administratorul judiciar pentru operarea activității economice. În ceea ce privește ieșirea Damen Holding din acționariatul șantierului, s-a convenit asupra negocierii directe pentru preluarea activelor și datoriilor.
La șantier, statul român este acționar majoritar cu 51%, iar compania olandeză Damen deține 49% din acțiuni. Damen a investit în șantier în 2018, achiziționând pachetul majoritar de acțiuni de la Daewoo, dar acum se confruntă cu dificultăți financiare și a solicitat insolvența Damen Shipyards Mangalia, proces deschis pe 19 iunie 2024.
În prezent, peste 200 de angajați sunt concediați, iar pentru ceilalți, sistemul de șomaj tehnic a fost prelungit până pe 31 mai. Sindicaliștii au solicitat autorităților soluții pentru reluarea activității, dar blocajul continuă. Conducerea șantierului a menționat că deciziile de concediere sunt emise și nu au fost anulate, iar angajații se tem de pierderea locurilor de muncă.
Sindicatul Navalistul a solicitat sprijinul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos pentru ca Damen Holding să intervină urgent pentru redresarea șantierului, dar ambasada a răspuns că nu poate interveni. Sindicaliștii intenționează să organizeze proteste suplimentare, inclusiv o delegație care să se deplaseze în Olanda pentru a aduce în atenția conducerii Damen situația dificilă a angajaților.
Tensiunile dintre acționari au contribuit la actuala situație, iar sindicaliștii susțin că parteneriatul nu poate continua fără încredere reciprocă. În 2023, Damen a emis notificarea de reziliere a acordului de asociere cu statul român, ceea ce a dus la cererea de insolvență.
