Dacia în prim-plan: analiza europeană a Dusterului comparativ cu Jeep
Marca Dacia încearcă să se poziționeze ca un rival pentru Jeep, țintind clienți care caută soluții mai accesibile, dar cu performanțe robuste. O publicație din Irlanda a realizat această comparație în urma unui test-drive, sugerând că Dacia, prin intermediul modelului Duster, vizează o parte dintre clienții Jeep din Europa. Laurens van den Acker, directorul de design al grupului Renault, a afirmat că în Europa nu există un concurent serios pentru Jeep și a întrebat retoric: „De ce nu ar putea fi Dacia așa ceva?”.
Dacia a încercat, în ultimii 4-5 ani, să se conecteze cu activitățile în aer liber, iar modelul Duster a fost esențial în această strategie. Conceptul Manifesto și participarea modelului Sandrider la Raliul Dakar au accentuat profilul de mașină de aventură pe care Dacia și l-a construit. Obiectivul de a atrage clienți de la Jeep pare tot mai realizabil, având în vedere că Jeep a intrat și el pe piața accesibilă și s-a comparat cu Dacia.
Jurnaliștii de la Irish Times, care au testat noul SUV Duster, au concluzionat că Duster ar trebui considerat un automobil util, „într-o lume a alegerilor ostentative și a snobismului față de siglă”. Aprecierile au fost în special legate de motorizarea hibrid de 1.6 litri, 140 CP, singura cu cutie automată. Jurnaliștii au remarcat un salt semnificativ în stilul Duster, menționând detalii mai grandioase decât în trecut. Totuși, interiorul și comportamentul au fost evidențiate ca fiind atuuri importante. „Cabina din materiale plastice, care ar fi alarmant de ieftine dacă nu ar fi imprimate cu modele ingenioase”, dă o impresie mai puțin ieftină decât este în realitate.
Referitor la preț și raportul calitate-preț, articolul subliniază că Dacia dorește să se distanțeze de imaginea sa de marcă low-cost și să devină un brand asociat cu activitățile în aer liber, având ca obiectiv o alternativă europeană mai avantajoasă la Jeep. Printre argumentele aduse se numără barele de protecție, extensiile aripilor și accesoriile de camping. Motorul este considerat bun, însă cititorii sunt avertizați că, „dacă vă așteptați la viteza unui GTI, pregătiți-vă să fiți dezamăgiți”.
Comparația cu brandul american 4×4 continuă, menționând că, deși „direcția este prea ușoară, iar la viteze mici suspensia este prea greoaie”, Duster oferă „un sentiment de entuziasm intens”, similar cu cel întâlnit la mașinile Jeep mai performante. Concluzia subliniază succesul inginerilor Dacia și a echipei de marketing, care au reușit să transmită o senzație de aventură, chiar și în activități cotidiene, precum mersul la cumpărături.
Dacia Duster este, în prezent, cel mai accesibil SUV cu tracțiune 4×4 din Europa, având dimensiuni apropiate de segmentul compact. Oferă versiuni mai ieftine pentru cei care nu necesită tracțiune integrală, dar doresc un vehicul versatil pe drumuri neasfaltate. Duster asigură un pachet minim de asistență, un nivel rezonabil de siguranță, echipamente de conectare și entertainment comparabile cu cele ale rivalilor, precum și suficient spațiu pentru 4-5 persoane și bagajele necesare pentru o vacanță.
Rivalitatea dintre Dacia și Jeep s-a concretizat cu intrarea Jeep pe segmentul B-SUV, prin modelul Avenger, care este mai mic decât Duster și nu oferă tracțiune integrală decât în varianta 4xe, cu motor pe combustie frontal și motor electric spate. Dacia va lansa în această toamnă atât modelul Bigster, cât și o versiune a Duster care va include această caracteristică. Antonio Filosa, CEO al Stellantis, a comparat modelul Avenger cu Duster, Toyota Yaris Cross și VW T-Roc din perspectiva tracțiunii 4×4.
