Criza portuară din Statele Unite: 12 ore de stagnare în livrările din China
Vineri dimineață, oficiali ai porturilor de pe Coasta de Vest au anunțat că nu a plecat nicio navă cargo din China cu destinația porturile californiene în ultimele 12 ore, o situație care nu s-a mai înregistrat de la pandemia de COVID-19. Cu doar șase zile în urmă, 41 de nave erau programate să plece din China către Complexul San Pedro Bay, care include Portul Los Angeles și Portul Long Beach. Vineri, numărul era zero.
Războiul comercial lansat luna trecută de fostul președinte Donald Trump a impus tarife uriașe pe majoritatea importurilor chinezești, ceea ce a dus la scăderea numărului de nave pe mare și a cantității de marfă care ajunge în porturile americane. Din această cauză, pentru multe afaceri, comerțul cu China a devenit prea costisitor.
Îngrijorări ale oficialilor portuari
Oficialii sunt îngrijorați nu doar de lipsa navelor, ci și de viteza cu care a avut loc această scădere. Mario Cordero, directorul Portului Long Beach, a declarat: „Este un motiv real de alarmă. Acum vedem cifre chiar mai mari decât în pandemie în ceea ce privește anulările și reducerea sosirilor de nave.”
Porturile din SUA înregistrează scăderi abrupte ale volumului de marfă. Portul Long Beach a raportat un declin de 35-40% față de volumul obișnuit, iar Portul Los Angeles a avut o scădere de 31% săptămâna aceasta. De asemenea, Portul New York-New Jersey se pregătește pentru un recul, iar Portul Seattle nu avea nicio navă container în port, o situație fără precedent din pandemie.
Negocieri comerciale și impact asupra consumatorilor
Reprezentanții comerciali ai SUA și Chinei s-au întâlnit recent la Geneva pentru primele negocieri directe menite să dezamorseze conflictul comercial. În prezent, majoritatea bunurilor expediate din China către SUA sunt supuse unui tarif de 145%, iar exporturile americane în China suportă tarife de 125%. Donald Trump a sugerat o reducere a tarifelor la 80%, dar a menționat că termenii finali vor fi stabiliți de secretarul Trezoreriei, Scott Bessent.
Cordero a avertizat că, dacă situația nu se schimbă rapid, consumatorii ar putea observa dispariția unor produse de pe rafturi în următoarele 30 de zile. Peste 63% din marfa care ajunge în Portul Long Beach provine din China, cea mai mare pondere din toate porturile americane, deși această cifră a scăzut de la 72% în 2016 din cauza tensiunilor comerciale.
CEO-ul Maersk, Vincent Clerc, a declarat că volumul de marfă dintre SUA și China a scăzut cu 30-40% față de nivelul normal și a subliniat că efectele crizei riscă să devină mai profunde și mai dificile dacă nu se va detensiona relația comercială cu China.
