Criza de butan în regiune: cererea crescută de GPL din România provoacă tensiuni pe piață
Cererea de gaz petrolier lichefiat (GPL) din România a rămas extrem de ridicată în a doua jumătate a lunii august, în principal din cauza sezonului turistic. Aceasta a condus la apariția unei penurii în regiune, conform informațiilor din presa de specialitate ucraineană.
Gazul petrolier lichefiat (GPL) este un mix de propan și butan, având un cost redus de producție și o gamă variată de aplicații. Este utilizat în mod sigur pe instalații auto pentru a reduce semnificativ costurile, dar și intens pentru gătit, încălzirea boilerelor și în dispozitivele de refrigerare.
Potrivit informațiilor din piață, există un deficit în special de butan, acesta fiind în continuă creștere. Producătorii români Rompetrol și OMV Petrom prioritizează alimentarea propriilor rețele. De asemenea, având în vedere vremea caniculară, companiile adaugă mai mult butan în amestec decât în mod obișnuit.
Un trader român a declarat că “nu există butan pe piață”, iar comercianții concură inclusiv pe volumele contractate de alți actori de pe piață. Un importator ucrainean a menționat că a căutat butan în România săptămâna trecută, dar nu a găsit.
Deficitul de butan nu se limitează doar la România, ci se extinde și în Republica Cehă și Ungaria. La începutul lunii august, volume mici de butan de la terminalul din Ploiești au fost oferite la prețuri cuprinse între 570 și 585 dolari pe tonă.
Pe fondul creșterii cererii din Ucraina, prețul GPL-ului provenit de la terminalul din Galați a crescut cu 10-15 dolari pe tonă, atingând 595-610 dolari pe tonă, în funcție de densitate. La terminalul din Mangalia, GPL-ul este tranzacționat la 590 dolari pe tonă, iar propanul cu 690-700 dolari pe tonă.
