Cristina Bălan, românca cu inițiale pe bateriile Tesla, triumfă în instanță împotriva lui Elon Musk
Un avertizor de integritate de la Tesla, inginerul Cristina Bălan, a câștigat recent o rundă importantă în lupta sa juridică îndelungată împotriva companiei și a lui Elon Musk, conform unui raport al BBC. Bălan și-a pierdut locul de muncă după ce, în 2014, a semnalat o problemă de siguranță legată de un defect de proiectare care ar putea afecta frânarea mașinilor.
Deși plângerea sa de defăimare părea să fi fost respinsă printr-o decizie de arbitraj, un grup de judecători de apel din California a anulat această decizie în favoarea ei. Bălan a declarat că intenționează să se confrunte cu Elon Musk și Tesla în instanță, dorind să recâștige justiția și să-și reabiliteze numele.
Inginerul a fost odată atât de important pentru Tesla încât inițialele sale au fost gravate pe bateriile din interiorul vehiculelor Model S. Într-un interviu acordat anul trecut, Bălan a menționat că este determinată să-și dovedească nevinovăția pentru fiul ei. De asemenea, ea a dezvăluit că se află în remisie din cauza cancerului la sân în stadiul 3B, iar cea mai mare teamă a sa este că nu va trăi suficient pentru a asista la procesul său în instanță.
Bălan a ridicat îngrijorări privind posibilitatea ca preșurile de la picioarele șoferilor să se încolăcească sub pedalele unor modele Tesla, ceea ce ar crea un risc de siguranță. După ce managerii i-au respins îngrijorările și au devenit ostili, Bălan a fost concediată. Ulterior, a câștigat un proces de concediere abuzivă, dar aceasta a fost doar începutul unei lungi bătălii legale.
În 2019, ea a decis să intenteze un proces de defăimare împotriva Tesla, după ce a fost acuzată public de companie că a folosit resursele sale pentru un „proiect secret”, acuzații ce echivalează cu deturnarea de fonduri. Bălan a negat constant aceste acuzații și a afirmat că vrea să-și reabiliteze numele, dorind ca Elon Musk să își ceară scuze.
O instanță a hotărât că cazul ei ar trebui să fie supus arbitrajului, conform unui contract semnat în timpul colaborării cu Tesla, iar arbitrul s-a pronunțat în favoarea companiei. Cu toate acestea, Bălan a făcut apel, iar judecătorii de la Curtea de Apel a Statelor Unite i-au dat dreptate, stabilind că instanța din California nu avea competența de a se pronunța. Aceștia au anulat confirmarea hotărârii arbitrale și au respins acțiunea instanței districtuale pentru lipsă de competență.
Despre Cristina Bălan
Cristina Bălan are 35 de ani și este de origine română. Înainte de a lucra la Tesla, a fost inginer la Boeing timp de 3 ani, la Meridian Lightweight Technologies pentru 2 ani și la Honeywell Process Solutions pentru 1 an și 7 luni. La Tesla, a lucrat timp de patru ani, din 2010 până în 2014, ca inginer de proiectare, iar din 2015 și-a fondat propria companie de proiectare, Tesseract Motors. A contribuit la proiectarea elementelor de interior și module pentru baterii pentru mai multe automobile, inclusiv Porsche Cayenne, Mercedes-Benz B-Class și Toyota Rav4 EV, precum și la consola centrală a modelului Audi R8.
Cristina Bălan a absolvit cursurile Universității Transilvania din Brașov în 2002.
