Creșterea alarmantă a furturilor auto
Recenta explozie a numărului de mașini furate subliniază că lupta dintre producătorii auto și hoți este departe de a se fi încheiat, în ciuda avansului tehnologic în domeniul securității. Hoții continuă să se adapteze și să identifice noi vulnerabilități apărute în urma modernizării automobilelor, vulnerabilități de care pot profita. Mașinile moderne sunt adesea considerate „calculatoare pe roți”, iar progresele tehnologice au adus atât beneficii, cât și slăbiciuni care nu au fost eliminate la timp de către producători.
Metodele de furt
Prima metodă de furt care a câștigat popularitate este „atacul prin releu”, utilizată din ce în ce mai frecvent în Marea Britanie începând cu 2016, odată cu introducerea sistemului de pornire a mașinii fără cheie. Hoții se apropie de locuința proprietarului cu un dispozitiv care captează semnalul transmis de cheia de proximitate. Acest semnal este apoi transmis unui complice aflat aproape de mașină, care folosește un dispozitiv similar pentru a deschide și a porni mașina. Această metodă permite furtul mașinii fără a fi necesară spargerea ei sau furtul cheii originale. Producătorii auto au implementat acum măsuri de securitate care previn astfel de situații.
Cu toate acestea, hoții au identificat o nouă metodă pentru a fura cele mai recente modele de mașini, introducând un dispozitiv în componentele electronice ale vehiculului, care păcălește sistemul să se activeze ca și cum ar folosi o cheie smart. Poliția din portul Felixstowe, cel mai mare port de containere din Marea Britanie, a confiscat mai multe mașini furate prin această metodă. Într-un caz, dispozitivul a fost ascuns în farul din spate, iar în altul, hoții l-au atașat unei componente din apropierea siguranței capotei. Un astfel de kit pentru furt poate fi achiziționat cu ușurință de pe internet, iar tutorialele sunt disponibile pe platforme precum YouTube. Cele mai multe furturi sunt comise de grupuri de crimă organizată care investesc sume considerabile pentru echipamentele necesare.
Provocările pentru producătorii auto
Una dintre marile provocări pentru producătorii auto este viteza cu care infractorii se adaptează la noile măsuri de securitate. Perioada de proiectare și fabricare a unei mașini este lungă, iar odată ce hoții descoperă o metodă de infiltrare, pot continua să o utilizeze ani de zile fără a face modificări. O altă problemă majoră este reprezentată de costuri. În cazul mașinilor de lux, companiile investesc mult pentru a rezolva vulnerabilitățile, temându-se că o serie de furturi le-ar putea afecta brandul. În schimb, pentru mașinile din segmentul de mijloc, concurența de prețuri este mult mai acerbă, iar șoferii sunt mai puțin predispuși să învinovățească producătorul în cazul unui furt.
Adaptarea hoților la noi tehnologii
Hoții au adaptat și metodele de furt în cazul telefoanelor mobile. Introducerea blocării biometrice și a recunoașterii faciale a făcut ca furtul să fie mai complicat. În prezent, hoții fură telefoanele direct din mâinile proprietarilor, astfel încât dispozitivele să fie deja deblocate, permițându-le să dezactiveze măsurile de securitate și de localizare înainte ca victima să poată raporta furtul.
Producătorii de smartphone-uri au dezvoltat măsuri de detectare a furtului, inclusiv camere cu senzori de mișcare și solicitarea unei parole atunci când telefonul este mutat într-un loc necunoscut. Totuși, eficiența acestor măsuri depinde adesea de utilizator, care poate omite activarea lor. Când toate metodele hoților eșuează, telefoanele pot fi vândute pentru piese de schimb. Unii politicieni au sugerat că marii producători ar putea introduce un mecanism de oprire de urgență a dispozitivelor furate, ceea ce ar putea afecta negativ modelul de afaceri al infractorilor, dar implementarea unui astfel de sistem este complexă și riscantă.
