Contractul pentru canalul Siret – Bărăgan va fi semnat în cel mult o săptămână
Contractul pentru canalul Siret – Bărăgan se va semna în maxim o săptămână, iar lucrările la această construcție vor începe în două luni, a declarat ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin-Ionuț Barbu, în cadrul celei de-a opta ediții a FoodIntelForum. Acesta a subliniat că este promotorul implementării acestui program, menționând că canalul va avea o lungime de minimum 35 km și va iriga aproape 400.000 de hectare prin metoda gravitațională, cu apă adusă din Dunăre.
La finalul lunii februarie, ministrul a anunțat că există credite de angajament pentru infrastructura principală de irigații, inclusiv pentru canalul Siret – Bărăgan, în valoare de 2,8 miliarde de lei. De asemenea, pentru cele 41 de amenajări aflate în lucru, este alocat un miliard de euro. Barbu a subliniat importanța investițiilor în infrastructura principală de irigații, unde fermierii pot accesa fonduri europene.
Ministrul a menționat că, până acum, au fost reabilitate 1,4 milioane de hectare, iar un sprijin de 500 de milioane de euro din Planul Strategic va permite reabilitarea altor 680.000 de hectare. Este vorba de un sprijin de 1,5 milioane de euro fără cofinanțare, inclusiv TVA, care este eligibil.
În plus, s-au prevăzut sume în buget pentru a oferi fermierilor apă gratuită pe infrastructura principală de irigații. Barbu a afirmat că, la sfârșitul lunii aprilie, utilajele ar trebui să fie pe Canalul Siret – Bărăgan, menționând că a avut loc o licitație contestată, dar care a fost adjudecată de două consorții mari de firme românești.
Canalul Magistral Siret – Bărăgan, un proiect demarat în 1986, este destinat să asigure apă pentru irigații în Bărăgan, să reducă riscurile de inundații în lunca Siretului și să fie utilizat ca rută pentru transportul naval de mărfuri. În 2012, s-a estimat că realizarea acestui proiect ar necesita o investiție de 3,5 miliarde de euro, având potențialul de a iriga 10% din terenul agricol al României. Cu toate acestea, proiectul a intrat într-un proces de degradare, necesitând intervenții urgente pentru reabilitare și modernizare.
Conform Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare (ANIF), realizarea acestui obiectiv de investiții va permite irigarea cu cheltuieli minime a suprafețelor agricole, datorită aducțiunii gravitaționale a apei. În prezent, proiectul se află în etapa I pentru primii 23 km ai tronsonului I, cu o lungime totală de 50 km, situat pe raza județului Vrancea.
