Consultanții fiscali atrag atenția asupra noii reglementări ce substituie IMCA
Camera Consultanților Fiscali (CCF) salută decizia Guvernului de a abroga impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), dar consideră surprinzătoare noua propunere a Ministerului Finanțelor. CCF a trimis o adresă oficială către Ministerul Finanțelor pentru a-și exprima îngrijorările.
„Noua regulă propusă de MF taxează suplimentar toate societățile din România care fac parte dintr-un grup național sau internațional, nu pentru lipsa lor de profitabilitate, ci pentru simplul fapt că derulează operațiuni economice și financiare în cadrul grupului. E ca și cum intervenim printr-un instrument fiscal și facem imposibilă funcționarea normală a modelului de business cel mai utilizat la nivel mondial, contravenind regulilor UE și OCDE și altor tratate internaționale la care România este parte”, a declarat Doru Dudaș, președinte al Comitetului fiscal CCF.
Analiza măsurilor relevă că propunerea nu se aliniază cu doctrina politică a partidelor din coaliție:
- Perspectiva liberală: Măsurile propuse blochează dezvoltarea economică și descurajează investițiile, contrar principiilor liberale susținute de PNL;
- Perspectiva social-democrată: Propunerile penalizează uniform investitorii români și străini care respectă obligațiile fiscale, nealiniindu-se doctrinei PSD;
- Perspectiva echilibrului economic: Măsurile nu reflectă o abordare echilibrată, esențială pentru UDMR;
- Perspectiva echității sociale: Propunerile nu respectă criteriile de justiție socială, valori centrale pentru USR.
În nota de fundamentare a propunerii se face referire la procentul de 3% utilizat în SUA prin BEAT (base erosion anti-abuse tax), dar compararea este considerată gratuită și nefundamentată. „Plafonul BEAT se calculează pe baza întregii mase de cheltuieli deductibile, nu doar pe cele de aceeași natură, cum prevede proiectul propus de MF”, a subliniat Adrian Luca, prim-vicepreședinte al CCF.
Chiar și în cazul Poloniei, formula de calcul pentru un plafon de 3% se aplică doar pentru tranzacții cu parteneri nerezidenți din jurisdicții fiscale necooperante, nu pentru toate tranzacțiile cu afiliați. Astfel, propunerea Ministerului Finanțelor nu preia nici mecanismul american, nici pe cel polonez, ci aplică procentul de 3% într-un mod diferit și cu efecte economice negative pentru România.
Propunerea riscă să genereze efecte impredictibile și o creștere semnificativă a sarcinii fiscale pentru companii, în special pentru cele cu modele de business integrate, ajungând în unele cazuri la aproape 50% pentru grupurile de firme cu capital românesc. Aceasta nu are legătură cu obiectivul de creștere a conformării voluntare pe care propunerea pretinde că îl urmărește.
Investitorii străini se confruntă cu o situație contrară, în care cheltuielile nesemnificative pot fi deduse, dar cheltuielile corecte pentru dezvoltarea filialelor din România nu pot fi deduse. Aceasta riscă să penalizeze investitorii pentru simpla lor apartenență la un grup.
Propunerea ar putea crea premisele respingerii modelelor de business integrate, utilizate pe scară largă în economia europeană, limitând utilizarea acestora în România. O companie care demonstrează prin documente cât de avantajos este împrumutul de la grup va risca să nu-și poată deduce costurile de finanțare, ceea ce va diminua competitivitatea externă a companiilor din România.
