Consiliul Concurenței impune reguli pentru afacerea Schwarz–La Cocoș
Consiliul Concurenţei a solicitat grupului german Schwarz, proprietarul Lidl şi Kaufland, angajamente clare pentru a aproba preluarea reţelei româneşti de supermarketuri La Cocoş. Principala îngrijorare este că modelul La Cocoş, cunoscut pentru marje reduse şi preţuri foarte mici, ar putea fi modificat în urma preluării.
Conform comunicatului emis, achiziţia ar putea influenţa atât piaţa comerţului cu amănuntul, cât şi piaţa achiziţiilor de produse alimentare şi nealimentare de consum curent. Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a declarat: „Dorim să se păstreze modelul de business al La Cocoş, bazat pe marje reduse şi preţuri mici pentru consumatori. Principala noastră îngrijorare este că acest format ar putea fi schimbat, ceea ce ar putea duce la creşterea preţurilor.”
Impactul asupra consumatorilor ar putea fi semnificativ, rezultând într-un număr mai mic de opţiuni ieftine, într-o perioadă în care preţurile alimentelor sunt deja ridicate. Pentru a atenua aceste riscuri, Consiliul Concurenţei a indicat că grupul Schwarz poate trimite propuneri de angajamente care să asigure păstrarea condiţiilor concurenţiale. Aceste propuneri vor fi analizate de autoritate în perioada următoare.
Consiliul Concurenţei aşteaptă, de asemenea, feedback din partea furnizorilor sau a altor retaileri care ar putea fi afectaţi de tranzacţie. Observaţiile pot fi trimise prin e-mail sau prin poştă, la sediul instituţiei.
Grupul Schwarz operează în România aproape 200 de magazine Kaufland şi aproximativ 400 Lidl. Reţeaua La Cocoş, deşi are doar şase magazine, se află pe pieţe unde Schwarz este deja prezent, ceea ce ar putea duce la „consolidarea poziţiei entităţii rezultate şi la reducerea opţiunilor pentru consumatori”. De asemenea, în cazul unor furnizori, vânzările către La Cocoş reprezintă până la 90% din cifra lor de afaceri, ceea ce ar putea crea dependenţă şi vulnerabilitate.
Pe o piaţă alimentară estimată la 150–170 de miliarde de lei anual, dominată de mari grupuri internaţionale, La Cocoş este singurul retailer românesc care a depăşit pragul de 1 miliard de lei cifră de afaceri în 2024. Cele şase magazine sunt de mari dimensiuni, combinând elemente de hipermarket, discount şi cash&carry, ceea ce atrage volume mari de clienţi.
Modelul de business al La Cocoş a atras atenţia grupului Schwarz, cel mai mare retailer din Europa, cu afaceri de 175 de miliarde de euro anual. Christian Groh, preşedintele Consiliului de Administraţie al Schwarz Corporate Solutions, a afirmat că „Compania La Cocoş a dezvoltat un model de afaceri impresionant şi are un potenţial de creştere semnificativ”. La momentul anunţării intenţiei de preluare, reprezentanţii celor două părţi afirmau că obiectivul este extinderea lanţului La Cocoş în Europa, pe lângă accelerarea dezvoltării din România.
