Consiliul Concurenței avertizează: plafonarea adaosurilor a depășit termenul legal
Măsura plafonării adaosurilor la anumite categorii de produse alimentare este justificată doar în situații excepționale. Perioada de aplicare a acestei măsuri a depășit deja termenul legal, ceea ce amplifică riscurile de a genera efecte nefavorabile asupra pieței și de a conduce la adaptări nedorite ale jucătorilor, conform Raportului privind evoluția concurenței în sectoare cheie, lansat de Consiliul Concurenței.
„Conform Legii concurenței, o astfel de măsură este justificată doar de situații absolut excepționale, precum crize, dezechilibre majore între cerere și ofertă sau disfuncționalități evidente ale pieței. Durata acestei măsuri nu poate depăși doi ani. Prin urmare, durata schemei de sprijin excede deja termenul legal, amplificând riscurile de a genera efecte nefavorabile asupra pieței și conducând la adaptări nedorite ale jucătorilor”, se menționează în raport.
Plafonarea adaosurilor la anumite categorii de produse alimentare a fost instituită prin OUG nr. 67/2023 și actele normative ulterioare. Consiliul Concurenței a monitorizat evoluția prețurilor acestor produse la raft, constatând că, în majoritatea cazurilor, prețurile au înregistrat reduceri. Astfel, pentru scopul urmărit, și anume scăderea prețurilor produselor alimentare de bază, Ordonanța a avut efecte pozitive asupra consumatorilor finali.
Pe de altă parte, autoritatea de concurență a testat o ipoteză conform căreia diminuarea marjelor de profit ca efect al reglementării ar putea fi recuperată la nivelul altor categorii de produse (efect de tip waterbed) existente în portofoliul retailerilor. Analizele au arătat că pierderile de profitabilitate la produsele reglementate au fost compensate prin creșterea profitabilității, inclusiv prin majorarea prețurilor la alte produse, alimentare și nealimentare.
„O astfel de redistribuire a adaosurilor și reașezare a prețurilor în alte condiții decât cele de piață poate genera, pe termen lung, alte adaptări ale jucătorilor, care ar putea conduce la dezechilibre majore pe verticală (în lanțul de producție) și pe orizontală (în alte categorii de produse). Practic, o plafonare pe termen lung a adaosurilor sau prețurilor pentru anumite categorii de produse va genera un efect de contagiune spre alte categorii și piețe, cu efecte imprevizibile”, atenționează specialiștii de concurență.
În ceea ce privește creșterea TVA din august 2025, analizele autorității de concurență pe termen scurt – august, față de iunie 2025 – au indicat o tendință de scădere a prețurilor la nivelul produselor de bază, influențată puternic de bunurile sezoniere (fructe, legume).
