Confuzie pe USS Harry S. Truman: Un crucișător american a confundat avioanele F/A-18 Super Hornet cu rachete ostile!
USS Harry S. Truman a avut o misiune dificilă în Marea Roșie, unde, în perioada de șase luni, a pierdut trei avioane F/A-18 Super Hornet, inclusiv unul doborât accidental de un alt vas al Marinei Statelor Unite, într-un incident de „foc prietenos”. Anchetele realizate de Marina Militară a SUA au scos la iveală o serie de erori și decizii greșite ce au condus la aceste incidente, între septembrie 2024 și iunie 2025.
Printre cele trei avioane pierdute, două au fost rezultatul accidentelor la bordul navei Truman, iar al treilea a fost distrus de crucișătorul USS Gettysburg, care a confundat avioanele cu rachete de croazieră anti-navă pe 22 decembrie 2024. Ancheta a concluzionat că „decizia căpitanului Gettysburg de a angaja lupta nu a fost nici rezonabilă, nici prudentă” și că incidentul era „posibil de prevenit”.
În urma coliziunii dintre Truman și o navă comercială pe 12 februarie, mai multe erori ale echipajului au fost identificate, iar comandantul navei a fost concediat. Un oficial al Marinei a menționat că s-au luat „măsuri de responsabilizare”, dar nu a specificat detalii suplimentare despre sancțiuni.
Incidentul de „foc prietenos”
Incidentul din 22 decembrie a implicat confuzia dintre două avioane Super Hornet și rachetele antiaeriene ale Gettysburg. Unul dintre avioane a fost distrus, iar echipajul s-a ejectat. Ancheta a evidențiat că personalul de veghe dispunea de suficiente informații pentru a preveni incidentul, dar nu a acționat conform așteptărilor. Comandantul apărării aeriene și echipajul nu au comunicat eficient, iar problemele cu echipamentul navei Gettysburg au contribuit la confuzie.
Cauzele pierderilor de avioane
Pe 28 aprilie, un F/A-18E a căzut în ocean în timpul unei manevre de evitare a unei rachete balistice. Ancheta a arătat că lipsa de comunicare între echipajul de pe punte și cel din hangar a fost un factor contribuitor la acest incident. De asemenea, virajul navei pentru a evita racheta a fost corect, dar lipsa de anunțuri a dus la pierderea avionului.
Pe 6 mai, al treilea Super Hornet a fost pierdut din cauza defecțiunii unui cablu de oprire în timpul aterizării. Ancheta a stabilit că dispozitivul fusese asamblat incorect, iar marinarii nu au efectuat inspecțiile necesare. Oboseala echipajului și lipsa de personal au agravat neglijența în întreținerea echipamentului.
Fiecare dintre aceste incidente subliniază importanța comunicării eficiente și a instruirii adecvate în cadrul Marinei, precum și necesitatea de a aborda problemele de fonduri și întreținere care pot afecta operarea echipamentelor.
